Plass og interiør

Vi liker det nye Verso-interiøret, men perfekt er det ikke. Bilens økte lengde kommer først og fremst lasterommet til gode.

Vi har allerede nevnt at det nye Verso-interiøret fremstår som mer påkostet enn i dagens utgave. Vi har også nevnt at plassen bak tredje seterad har blitt større. Toyota hevder også at benplassen i baksetene har blitt 5,0 centimeter bedre. Vi rakk ikke å gjennomføre skikkelige målinger i Portugal, men den kan godt hende at denne påstanden holder vann. Vi opplevde i hvert fall benplassen på andre seterad som meget god. Som femseter tilbyr altså Verso mer enn god nok benplass.

Fortsatt trangt for syv

Når tredje seterad skal tas i bruk derimot, så opplevde vi også i nye Verso at andre seterad må justeres relativt langt frem, noe som betyr at benplassen på denne raden svekkes betraktelig. Vårt inntrykk er at det er mulig for syv voksne å ta plass, men trangt blir det også i nye Verso.

Vi innbiller oss forøvrig at takhøyden på tredje seterad er svakere i den nye utgaven, noe som betyr at høye voksne vil måtte bøye hodet. Dette slapp undertegnede sist gang vi testet dagens utgave.

Vis mer


Når det gjelder plass kommer vi imidlertid langt sterkere tilbake når vi får testet bilen skikkelig i Norge.

Mangler koppholdere

Også nye Verso har høye vinduskarmer, noe som er en ulempe for barn. På tredje seterad er koppholdere på plass, men på andre seterad må man klare seg uten denne praktiske oppfinnelsen. Riktignok er det koppholdere i de oppfellbare flybordene, men disse bør av sikkherhetshensyn ikke brukes under kjøring.

Hvorfor har ikke Toyota plassert en koppholder i bakkant av midtkonsollen eller på baksiden av den midtre seteryggen? Vi forstår det ikke - spesielt fordi det er en fleksibil vi her snakker om.

Forøvrig er det heller ikke ideelt at det midtre setebeltet på andre rad er innfestet i taket.

Enda smartere

Vis mer


De smarte seteløsningene i dagens Verso er som nevnt ytterligere forbedret i den nye utgaven. De tre uavhengige setene på andre seterad kan nå justeres enda lengre i lengderetningen og seterygg-vinklene kan fortsatt justeres. Nå har seteryggene i tillegg fått en innretning som sørger for at de "husker" vinkelen etter at de er skjøvet frem for å gi adgang til tredje rad.

Samtidig har tredje seterad har blitt enda enklere å ta i bruk, fordi man nå slipper å vippe sitteputen opp og frem etter at seteryggen er løftet opp. I tillegg kan nå seteryggvinkelen justeres også på tredje rad.

Ikke nedfellbar rygg

Vis mer


Dessverre har Toyota heller ikke denne gangen utrustet fremre passasjersete med en nedfellbar seterygg. Mange konkurrenter har denne løsningen, som er genial for transport av lange gjenstander.

Vi registrerte også at det ikke lenger er mulig å felle opp eller ned tredje seterad når andre rad står i bakre posisjon. Dette er en nok en ulempe som har dukket opp fordi Toyota innførte enda rausere lengdejustering for andre rad.

Gode oppbevaringsmuligheter

Men bortsett fra fraværet av koppholdere på andre rad, er oppbevaringsmulighetene gode. Forsetepassasjerene har to gode koppholdere og to hanskerom til disposisjon, og fra og med utstyrsnivå Advance finner man også en skuff under fremre passasjersete. Alle utgaver kan i tillegg skilte med et rom under gulvet ved andre seterad.

Men hva koster Verso? Hvilket utstyr får du med på kjøpet? Og hva med sikkerheten?