Plass, interiør og ustyr

Passat CC-interiøret fremstår som elegant og premium-aktig. Utstyrsnivået er høyt. Benplass er ikke noe problem, men takhøyden blir snau for høye voksne.

Det må understrekes av testbilene vi kjørte var fylt opp med godsaker som skinnseter, navigasjon, lyspakker og annet luksusutstyr. Slikt påvirker helhetsinntrykket av en bil. Likevel føler vi oss temmelig sikre på at også grunnutgaven av Passat CC vil oppleves som mer eksklusiv enn sedan- og stasjonsvognutgavene. Volkswagen har nemlig gjort relativt omfattende endringer også på interiør-fronten.

Mange nye elementer

Nytt og tøffere ratt med en rekke knapper for betjening av radio og kjørecomputer bidrar positivt, i likhet med nye instrumenter. Volkswagen har kastet ut to små, røde digitaldisplayer og i stedet overført informasjonen til en stor, elegant skjerm mellom hovedinstrumentene. Plassen som dermed ble frigjort er benyttet til å flytte temperatur- og tankmålerne inn i hovedklokkene.

Vis mer
«Likevel føler vi oss temmelig sikre på at også grunnutgaven av Passat CC vil oppleves som mer eksklusiv enn sedan- og stasjonsvognutgavene. Volkswagen har nemlig gjort relativt omfattende endringer også på interiør-fronten.»
Vis mer


Også hovedinstrumentene har fått ny design - inkludert nye nåler - og hvitt lys har erstattet den typiske blåfarven som kjennetegner instrumentbelysningen i ordinære Passat-utgaver.

Ny betjening

Samtidig er dashbordkonsollen endret, med nye knapper og dreiebrytere for betjening av klimaanlegg, radio og navigasjon. Den nye navigasjonskjermen har forøvrig høyere oppløsning og en mer glossy skjerm enn den vi kjenner fra tidligere Passat-visitter. Dørarmlenet er også nytt og et stort og klassisk dørhåndtak er på plass. Polstret dashbordplast og svært myke vinduskarmer både foran og bak bidrar til å løfte helhetsinntrykket.

Fire dører

Adgangen til bakseteavdelingen er selvsagt langt bedre enn i "ekte" kupeer, fordi baksetepassasjerene har gleden av bakdører. Litt irriterende er det dog at man må ta det rolig når man åpner bakdørene. Bakgrunnen er at disse - i likhet med fordørene - mangler vindusramme. Fraværet av vindusramme er som i de fleste andre biler kompensert ved at de elektriske vindusheisene hever vinduet noen millimeter når døren lukkes. Dette skal sørge for at bilen blir vann- og vindtett. Denne løsningen forutsetter imidlertid at vinduene også må senkes noen millimeter før døren kan åpnes - en prosess som ikke starter før man har løftet dørhåndtaket. Derfor oppleves det som tungt å åpne dørene hvis man ikke lar det gå et par tideler fra man løfter dørhåndtaket til man åpner døren.

Kupé-elementer

For å styrke kupé-opplevelsen har Volkswagen bestemt seg for å kun satse på to sitteplasser bak. De to baksetene har kraftige sidevanger både i sitteputer og seterygg, noe som gir god sidestøtte ved frisk kjøring. Mellom de to sitteplassene finner vi et rullelokk, som når det åpnes åpenbarer to velfungerende koppholdere, et mindre oppbevaringsrom og et stort rom inneholdende et førstehjelpssett. Om ønskelig kan også et bredt midtarmlene vippes ned.

Vis mer


Ønsket om å skape en ekte kupéopplevelse er nok også bakgrunnen for at dørlommer glimrer med sitt fravær. Til gjengjeld er oppbevaringslommer i bakkant av forseteryggene på plass. Svært høye vinduskarmer og en kraftig fallende vinduslinje gir dårlig utsyn - men en desto mer autentisk kupéfølelse.

God benplass

Volkswagen Passat CC er en lang bil og kan i likhet med de to andre modellvariantene skilte med god benplass. Pluss også for god plass til føttene under forsetene. Typiske og raskt skrånende kupé-tak går imidlertid nødvendigvis på bekostning av takhøyden - også her. Resultatet er at du ikke skal være så veldig mye høyere enn 180 centimeter før du må bøye nakken. Når det er sagt, så må det understrekes at takhøyden er bedre enn det som er vanlig i kupé-klassen.

Stort bagasjerom

Vis mer


Bagasjerommet er omtrent like stort som i sedanen - noe som betyr at vi snakker om et bredt og dypt bagasjerom. Skiluke er på plass og i Norge leveres bilen med nedfallbare seterygger. Lokket åpner seg automatisk når man trykker på den aktuelle nøkkelknappen, bagasjelokk-knappen i førerdøren eller den gummierte knappen på selve bakluken. At designerne har øye for detaljer ble forøvrig klart da vi registrerte at tåkebaklyset automatisk deaktiveres når bakluken åpnes.

Vi har imidlertid sett langt mer eksklusive lukeåpnere. De to stålrørene som åpner CC-lokket fremstår i våre øyne som spinkle og noe billige. Da vi åpnet panseret derimot, fikk vi hjelp av en gassdemper, noe som styrker helhetsinntrykket av Passat CC som en relativt påkostet og halveksklusiv bil.

Mye utstyr fra start

Vis mer


I motsetning til ordinære Passat-utgaver, som leveres i fire utstyrsnivåer (Trendline, Comfortline, Sportline og Highline), opererer ikke Passat CC med utstyrsnivåer i det hele tatt. Grunnutgaven har imidlertid et utstyrsnivå som kan sammenlignes med Highline.

Det betyr at vi blant annet snakker om et elektronisk klimaanlegg med to soner, rattbetjent stereoanlegg og elektrisk justerbare sportsseter. I tillegg kommer en stor berøringsskjerm for betjening av stereoanlegg, en avansert og rattbetjent kjørecomputer og skinntrukket sportsratt. Passat CC leveres også med svingbare frontlykter, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, elektromekanisk parkeringsbrems, elektrisk korsryggjustering, belyste sminkespeil og følg-meg-hjem-og-frem-lys. Også 17-toms alufelger er å finne på standardutstyrslisten.

Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP med motstyring- og tilhengerfunksjon samt dekktrykkovervåker og selvforseglende dekk.

Carat-pakke

Vis mer


Den norske Volkswagen-importøren planlegger i tillegg å tilby en såkalt Carat-pakke (som i Eos). Denne vil koste rundt 35.000 kroner og vil blant annet inneholde skinnseter, svingbare bixenonlykter med sidelykter og 18-toms alufelger. Passat CC er forøvrig tilgjengelig med en svært lang ekstrautstyrsliste, som blant annet omfatter radarbasert avstandsholder, ventilerte seter, DAB-radio, garasjeportåpner, svingbare bixenonlykter med sidelykter samt en rekke ulike navigasjons-, telefoni- og stereoanleggalternativer.

Er Passat CC kun for spesielt interesserte? Eller er det en bil du bør vurdere? Les vår konklusjon her.