Økt trafikksikkerhet? Det er mulig. Kult? Definitivt. Foto: Skjermdump YouTube
Økt trafikksikkerhet? Det er mulig. Kult? Definitivt. Foto: Skjermdump YouTubeVis mer

Pioneer med HUD til alle

Salget er allerede i gang i Japan, så her er det bare å glede seg.

HUD står for Head-Up Display, eller frontruteprojisering av informasjon i førerens synsfelt.

Selve teknologien kom først på jagerfly, men har faktisk vært å finne på bilmodeller helt siden 1988.

Fram til i dag har imidlertid HUD hovedsakelig vært å finne på biler i den øvre prisklassen, og selv der var det først i 2011 at HUD-informasjonen begynte å komme i farger. I disse dager lanserer imidlertid Pioneer HUD-løsninger som kan tas i bruk av alle – uansett bilmerke.

Les også: BMW med HUD-i farger

Pioneer først ute

I følge Pioneer er dette noe de har jobbet med i flere år allerede. Problemet fram til i dag har imidlertid vært å lage løsninger som enkelt kan ettermonteres i vanlige personbiler, i tillegg til at Pioneer har hatt lyst til å gi deg flere funksjoner.

Nå har de imidlertid knekt koden, og i Japan skal salget starte allerede nå i juli.

Navigasjon- og farts-informasjon vil altså vises direkte i synsfeltet, farger er også definitivt på plass, i tillegg til bruk av augmented reality slik at informasjonen du får fra displayet følger terrenget mens du kjører. Det er også lagt inn en snedig versjon som enkelt lar deg måle avstanden til bilen som ligger foran.

Teknomusikken fra Pioneers skrytevideo må du imidlertid sørge for selv:

– I følge Pioneer skal dette være markedets første kommersielle HUD, sier Christian Langberg fra Bilradiospesialisten i Trondheim, og den gleder vi oss selvsagt til å få.

Men når tror du at den kommer?

– Enn så lenge blir den nok kun å finne i det asiatiske markedet, men vi håper jo at dette kommer på denne siden av kloden neste år. Vi tror det er mange som drømmer om å få dette i bilen sin, avslutter Langberg.

Flere ulike versjoner av Pioneer Cyber Navi

Toppmodellen ser ut til å hete AVIC-VH99HUD, og består av en bilstereo som har en utvippbar 7-tommers skjerm med støtte for TV og DVD-avspilling, og full iPod/iPhone-støtte i tillegg til HUD-funksjonen. Billig blir den naturlig nok ikke, med en antatt salgspris i Japan på rundt 320.000 yen, eller litt i underkant av 25.000 norske kroner.

AVIC-ZH99HUD er litt rimeligere til en omregnet pris på rundt 22.500 norske kroner.

Foto: Skjermdump YouTube
Økt trafikksikkerhet? Det er mulig. Kult? Definitivt. Foto: Skjermdump YouTube
Foto: Skjermdump YouTube
Foto: Skjermdump YouTube
Foto: Skjermdump YouTube

En liten trøst er det dog at Pioneer ser ut til å gi de japanske kundene gratis kartoppdateringer de tre første årene.


Hva i all verden er vitsen med HUD-display?

En ting er at det ser tøft ut, men i bilverdenen er det ganske enkelt økt trafikksikkerhet som har blitt trukket fram som den store begrunnelsen for Head-Up Display.

BMW har for eksempel opplyst at en gjennomsnittssjåfør bruker et sekund på lese av speedometeret eller en GPS. Det høres kanskje ikke så mye ut, men i løpet av dette sekundet vil bilen ha kjørt 14 meter «i blinde» om farten er på 50 kilometer i timen.

Med et HUD-display vil føreren i stedet få navigasjons-informasjonen direkte i synsfeltet, og forhåpentligvis klare å beholde oppmerksomheten på det som skjer foran bilen.

Så langt alt vel altså, men vi kommer likevel ikke unna følelsen at en viss tilvenningsperiode er på sin plass, om du ikke vil bli like forvirret av dette som av en standard GPS. For som YouTube-videoen over viser, er det til dels svært mye informasjon som dukker opp.

Men hva tror du om Head-Up-display i bilen? Vil det øke trafikksikkerheten, og vil du ha det? Del det med oss i debatten!