Pinlig for Volvo

Renault og Mercedes-Benz har grunn til å være fornøyd med seg selv etter siste runde i Euro NCAP. Honda, Mazda og Volvo derimot, har grunn til å se nærmere på egen sikkerhets-kompetanse.

Volvo ynder å fremstille seg selv som en bilprodusent som legger særdeles stor vekt på sikkerhet i sine bilmodeller. Derfor er det spesielt alvorlig for Volvo de gangene det oppstår situasjoner som stiller deres sikkerhetskompetanse i et dårlig lys. Og nå har det dukket opp nettopp en slik situasjon, i hvert fall hvis vi skal tro Euro NCAP, som nylig har kollisjonstestet nye Volvo V70.

Utløste for sent

Da Euro NCAP utsatte V70 for den såkalte stolpetesten, der bilen slynges sideveis mot en jernstolpe i 29 kilometer i timen, viste det seg nemlig at hodekollisjonsputene utløste for sent. Dette var selvsagt pinlig i seg selv. Euro NCAP har imidlertid retningslinjer som tilsier at bilprodusenter får lov til å gjennomføre de ulike kollisjonstestene en gang til, så fremt det garanteres at det avslørte problemet utbedres på allerede solgte biler. Dette lovet Volvo og gikk i gang med å finne ut hvor feilen kunne ligge.

Volvo V70 Vis mer
«Det som gjør saken så oppsiktsvekkende, er at hodekollisjonsputene nok en gang utløste for sent.»


Deretter møtte de opp igjen med en ny V70 for å gjennomføre stolpetesten på nytt. Det som gjør saken så oppsiktsvekkende, er at hodekollisjonsputene nok en gang utløste for sent. Dermed måtte V70 nøye seg med ett av to oppnåelige poeng i denne testen.

Fem stjerner likevel

Nå skal det understrekes at Volvo V70 totalt oppnådde 34 poeng og dermed ble tildelt den ettertraktede femte stjernen. Det er imidlertid verdt å merke seg at Volvo kan takke setebeltevarslere, som i seg selv ikke beskytter passasjerene, for to av de 34 poengene. Hadde det ikke vært for de to billige beltevarsler-poengene, hadde V70 endt opp med 32 poeng, ett poeng under grensen for fem stjerner.

V70 oppnådde forøvrig respektable 41 poeng/fire stjerner i barnebeskyttelsestesten og middelmådige 16 poeng/to stjerner i påkjørseltesten.

Problemer også for Mazda

Mazda 2 Vis mer


Også Mazdas sikkerhets-ingeniører fikk seg nok en støkk da Mazda 2 var i ilden. Mazda 2 opplevde nemlig forsinket utløsing av frontkollisjonsputene i den enda viktigere frontkollisjonstesten. Mazda ba i likhet med Volvo om en ny sjanse og fikk innvilget søknaden mot å garantere utbedring for allerede solgte eksemplarer. Mazda-ingeniørene viste seg å være bedre problemløsere enn sine kolleger hos Volvo og i test nummer to utløste frontkollisjonsputene da de skulle.

Honda klarte det ikke

Honda Civic Vis mer


Også for Honda ble den siste Euro NCAP-runden en smule pinlig. Honda Civic ble testet allerede i 2006, da den oppnådde hele 24 poeng og tre stjerner i påkjørseltesten. I selve kollisjonstestene gikk det imidlertid ikke like bra og Civic måtte nøye seg med 30 poeng og fire stjerner.

Honda var imidlertid ikke fornøyd med dette resultatet og har siden den gang oppgradert Civics passive sikkerhetssystemer. Blant annet er de originale ett-trinns-frontkollisjonsputene erstattet av to-trinns og bilen har fått større sidekollisjonsputer. I tillegg er tidsstyringen for de pyrotekniske beltestrammerne finjustert.

Dessverre for Honda og deres kunder var imidlertid ikke disse endringene nok til å oppnå fem stjerner. Riktignok økte frontkollisjonspoengene fra 11 til 12 og sidekollisjonspoengene fra 14 til 15. Men sluttresultatet ble 32 poeng, ett poeng for lite for fem stjerner.

Fire stjerner til Daihatsu

Daihatsu Materia Vis mer


Aller dårligst gikk det med Daihatsu Materia, som forøvrig ikke vil bli markedsført her i landet. Materia måtte nøye seg med 10 poeng i frontkollisjonstesten og endte opp med 27 poeng og fire stjerner totalt.

Fem stjerner til C-klasse og Laguna

Produsentene som har mest grunn til å være fornøyd etter den siste Euro NCAP-runden, er Mercedes-Benz og Renault. Både C-klasse og Laguna ble tildelt 36 poeng - kun ett poeng mindre enn maksimal oppnåelig poengsum. Renault kan i tillegg skryte av solide 41 barnebeskyttelsespoeng (fire stjerner), mens Mercedes-Benz måtte nøye seg med 32 (tre stjerner).

Ikke fotgjengervennlige

Mercedes-Benz C-klasse Vis mer


Ingen av bilen som ble testet denne gangen var imidlertid spesielt fotgjengervennlige. Bortsett fra Civic, som bærer med seg sine 24 poeng (tre av fire oppnåelige stjerner) fra 2006, måtte de testede bilene nøye seg med to stjerner.

Samtlige resultater

Lurer du på hvor sikker din egen bil er? Og naboens? Vi har samlet samtlige Euro NCAP-resultater i disse artiklene:

  • De sikreste bilene: Full oversikt
  • De sikreste bilene for barn: Full oversikt
  • Store bilder av de testede bilene finner du her.