Nye Mercedes-Benz E-klasse (bildet) oppnår kun 13,9 av 16,0 oppnåelige poeng i Euro NCAPs frontkollisjonstest, mens GLK kun oppnår 2,4 av 4,0 oppnåelige poeng i nakkeslengtesten. C-klasse, som også er vurdert i henhold til det nye testregimet som ble innført i februar i år, måtte nøye seg med bare 4,3 av 8,0 oppnåelige poeng i stolpetesten. Foto: Euro NCAP
Nye Mercedes-Benz E-klasse (bildet) oppnår kun 13,9 av 16,0 oppnåelige poeng i Euro NCAPs frontkollisjonstest, mens GLK kun oppnår 2,4 av 4,0 oppnåelige poeng i nakkeslengtesten. C-klasse, som også er vurdert i henhold til det nye testregimet som ble innført i februar i år, måtte nøye seg med bare 4,3 av 8,0 oppnåelige poeng i stolpetesten. Foto: Euro NCAPVis mer

Pinlig for Mercedes-Benz

ANALYSE: Mercedes-Benz-modeller avspises med overraskende lave poengsummer i kollisjonstest.

Bilmerket Mercedes-Benz hadde til godt utpå 90-tallet en nærmest enestående status. Mange oppfattet Mercedes-Benz som et "ingen over, ingen ved siden"-bilmerke.

Siden den gang har den famøse A-klassevelten, modellen Vito og rustproblematikk lagd enkelte riper i den forkrommede Mercedes-stjernen. Samtidig har erkerivalene Audi og BMW i stadig sterkere grad klart å utvikle modeller som kan måle seg med Mercedes-Benz på de fleste områder.

Fortsatt spesiell status

Likevel, Mercedes-Benz har fortsatt i manges øyne en spesiell status. Ikke minst blant dem som er opptatt av teknologi generelt og sikkerhetsteknologi spesielt. Mercedes-Benz har sammen med Volvo en egen status når det kommer til innføring av ny og avansert sikkerhetsteknologi. Resultatet er at mange av oss har følt oss spesielt trygge i produsentens ulike bilmodeller.

Les også: Pinlig for Toyota

Frontkollisjonstesten

Mercedes-Benz GLK Vis mer

Hva tror du?

Sier Euro NCAP-resultatene sannheten om Mercedes-Benz? (Avsluttet)
Ja, det tror jeg(48%) 762
Nei, tror Mercedes er sikrere enn de fleste andre merker(40%) 639
Usikker(10%) 158
Ingen kommentar(2%) 28
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Derfor vil nok mange - som oss - la seg overraske over at Mercedes-Benz ikke gjør det spesielt godt i kollisjonstester utført av Euro NCAP. Denne uken publiserte kollisjonstest-instituttet resultatene for to nye Mercedes-modeller og ingen av disse utmerker seg ved spesielt imponerende resultater.

Mercedes-Benz E-klasse endte for eksempel opp med bare 13,9 av 16,0 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten. Gjennomsnittlig oppnådd poengsum blant de 47 bilmodellene som er vurdert etter Euro NCAPs testkriterier er 14,1 poeng. Vår telling viser at hele 15 biler har oppnådd 15,0 poeng eller mer. Og kun 12 bilmodeller har gjort det dårligere enn E-klasse i denne testen.

Stolpetesten

Samtidig ser vi noen av de samme tendensene i stolpetesten, som går ut på at bilene slynges sidelengs mot en jernstolpe i 29 kilometer i timen. GLK oppnår riktignok respektable 7,3 av 8,0 oppnåelige poeng. Men E-klasse oppnår ikke mer enn 6,7. Og C-klasse (som er den tredje Mercedesen som er vurdert etter det nye regelverket) endte opp med skandaløse 4,3 poeng. Gjennomsnittet blant bilene som er testet så langt er 6,4.

Les også: Alt om de nye kollisjonstestene

Whiplash

E-klasse-sete gjennomgår nakkesleng-test Vis mer


Heller ikke når det kommer til nakkesleng-beskyttelse er Mercedes-resultatene egnet til å imponere. E-klasse oppnår kun 2,5 av 4,0 oppnåelige poeng, mens GLK oppnår 2,4 og C-klasse bare 2,1 poeng. Snittet ligger i skrivende stund på 2,5.

Når alle Euro NCAP-resultatene legges sammen, ender E-klasse, GLK og C-klasse opp på henholdsvis 12., 24. og 42.-plass på vår unike og rangerte liste over 47 testede modeller.

For ordens skyld må det understrekes at alle de tre modellene oppnår fem stjerner. Men med slike underliggende resultater risikerer Mercedes-Benz at det oppstår mistanke om at merket ikke tar sikkerhet på like stort alvor som de liker å gi inntrykk av.

Mercedes-Benz GLK
E-klasse-sete gjennomgår nakkesleng-test
Nye Mercedes-Benz E-klasse (bildet) oppnår kun 13,9 av 16,0 oppnåelige poeng i Euro NCAPs frontkollisjonstest, mens GLK kun oppnår 2,4 av 4,0 oppnåelige poeng i nakkeslengtesten. C-klasse, som også er vurdert i henhold til det nye testregimet som ble innført i februar i år, måtte nøye seg med bare 4,3 av 8,0 oppnåelige poeng i stolpetesten. Foto: Euro NCAP
Mercedes-Benz C-klasse
C-klasse i stolpetesten.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Mer redelig?

Men det er også mulig å tolke resultatene helt motsatt. For eksempel kan det hevdes at enkelte merker utelukkende jobber for å oppnå svært gode resultater hos Euro NCAP. Mens Mercedes-Benz kjører sitt eget løp basert på mange tiårs erfaring med kollisjonsforskning og utstrakt innhenting av data fra virkelige ulykker. En slik strategi vil i tilfelle fremstå som mer redelig enn å legge alle ressurser inn på å oppnå gode resultater i noen få, meget konkrete og på forhånd kjente kollisjonstester.

Les også: Barn i bilen - minikurs

Globale modeller

Mercedes-Benz C-klasse Vis mer


Et annet aspekt er det internasjonale. Flere europeiske bilmodeller selges nemlig utelukkende på vårt kontinent og trenger derfor kun å forholde seg til europeisk typegodkjenning og europeiske kollisjonstester.

Mercedes-Benz derimot, har en rekke globale modeller på paletten. Disse må konstrueres for å også gjøre det godt hos andre NCAP-regimer, for eksempel i USA, Japan og Australia. Disse gjennomfører andre tester og baserer seg på andre poengsystemer enn Euro NCAP. I USA gjennomfører de for eksempel frontkollisjoner der hele bilens front treffer barrieren. Dette i motsetning til Euro NCAP, som gjennomfører såkalte offset-kollisjoner der bare 40 prosent av bilens front konfronterer barrieren.

Uten at vi kan dokumentere det, ser vi ikke bort i fra at bilprodusenter som må forholde seg til flere ulike kollisjonstester i større grad enn verdensdel-bundne produsenter blir nødt til å kompromisse når sikkerhetsstrategien legges.

Les også: Barneseter - De sikreste og dårligste

Ingen uttelling for Pre-Safe

C-klasse i stolpetesten. Vis mer


Når det gjelder Mercedes-Benz spesifikt, skal det også nevnes at dette merket har innført en teknologi som kalles Pre-Safe. Denne teknologien befinner seg midt mellom den aktive - som skal forhindre ulykken i å oppstå - og den passive - som skal redde stumpene når ulykken først er ute. Pre-Safe innebærer at flere komponenter reagerer når ulike kontroll-enheter værer fare, for eksempel ved skrensing eller nødbremsing. Blant annet vil bilbeltene strammes og siderutene lukkes automatisk. I biler med elektrisk justerbare seter og ratt vil hodestøtten løftes, seteryggen rettes opp, setet justeres ideelt i lengderetningen og rattet justeres vekk fra føreren.

Men fordi bilene som kollisjonstestes av Euro NCAP verken skrenser eller bremser før sammenstøtet, får ikke Mercedes-Benz uttelling for denne teknologien.

Si din mening

Hva tror du? Er Mercedes-Benz sine modeller sikrere enn Euro NCAP-resultatene skulle tilsi? Eller tror du de pinlige NCAP-resultatene reflekterer at andre merker har tatt sikkerhet enda mer på alvor enn Mercedes? Si din mening i vår avstemming.

Her finner du resultatene for alle de 47 bilene som er testet etter det nye regelverket.

Her finner du flere enn 300 biler testet etter det gamle regelverket.

Les også:

  • DinSide Motors juveler