Pinlig for BMW

Citroën, Ford og Seat har grunn til å være godt fornøyd med de siste resultatene fra Euro NCAP. BMW, derimot, har ingen grunn til å juble.

BMW 5-serie Vis mer


Renault Laguna var i 2001 den første bilen som oppnådde fem stjerner hos Euro NCAPs. I dag er imidlertid ikke fem Euro NCAP-stjerner like oppsiktsvekkende. De to siste årene har det blitt stadig flere biler som oppnår full stjerne-pott og i juni ble Toyota Prius det 20. medlemmet i den ikke lenger like eksklusive femstjerners-klubben.

Kun 29 poeng til 5-serie

Siste Euro NCAP-runde bekrefter utviklingen. Hele åtte av 14 testede biler ble belønnet med fem stjerner. Det mest oppsiktsvekkende ved denne testrunden er derfor at BMW 5-serie ikke var blant disse. BMW 5-serie oppnådde kun 11 av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten og 16 av 18 i sidekollisjonstesten. Dermed hjalp det ikke at 5-serie oppnådde to tilleggspoeng for sine beltevarslere. Med en sluttsum på bare 29 poeng, var BMW hele fire poeng fra kravet til fem stjerner.

Farlige for myke trafikanter

BMW 1-serie Vis mer


Som om ikke dette er ydmykende nok, viser de siste resultatene fra Euro NCAP at BMW lager uvanlig farlige biler - sett fra myke trafikanters synspunkt. Verken BMW 1-serie eller 5-serie klarte nemlig å oppnå mer enn to - 2 - poeng i fotgjengertesten. Med tanke på at det er mulig å oppnå hele 36 poeng, er dette usedvanlig dårlige resultater. Så dårlige at Euro NCAPs kommer med oppsiktsvekkende skarp kritikk:

"Beskyttelse av fotgjengere er ekstremt dårlig, med kun to oppnådde poeng. BMW må ta fotgjengerbeskyttelse langt mer seriøst enn dette".

En slik uttalelse legger nok en kraftig demper på gleden over at 1-serie fikk fem stjerner i selve kollisjonstesten.

Såvidt tre stjerner til Picanto

Fiat Panda Vis mer


Men BMW er ikke den eneste bilprodusenten som gjør det svakt denne gangen. Verken Fiat eller Kia har grunn til å glede seg over at Euro NCAPs tall offentliggjøres over hele Europa. Aller verst gikk det ut over Kia Picanto, som måtte nøye seg med 17 poeng. Kia fikk dermed tre stjerner, noe som i utgangspunktet er svakt. Det som gjør resultatet enda verre, er at Picanto kun var ett poeng fra å dumpe ned til to stjerner.

Elendig barnebeskyttelse

Fiat Panda gjorde det litt bedre, med 20 poeng. Men heller ikke dette er spesielt imponerende, tatt i betraktning at småbilen Renault Modus klarte hele 33 poeng. Fiat måtte i tillegg se i øynene at Panda kun oppnådde 21 av 60 oppnåelige poeng i barnebeskytteles-testen. Dette er et elendig resultat - for eksempel fikk Kia Picanto 37 poeng. På topp finner vi BMW 5-serie og Citroën C4, som begge klarte 42 poeng.

Gode Citroën-resultater

Citroën C4 Vis mer


Citroën har i det hele tatt god grunn til å juble. C4 gjorde det nemlig kjempegodt i samtlige disipliner, mens C5 oppnådde hele 36 av 37 oppnåelige poeng i kollisjonstesten.

Også Seat Altea gjorde det godt i alle de tre grenene. Ford Focus gjorde det ikke like godt i fotgjenger-testen, men klarte seg meget godt både i kollisjons- og barnebeskyttelses-testen.

Fullstendige resultater fra den siste testrunden finner du her:

  • Kollisjonstesten
  • Barnebeskyttelse
  • Påkjørseltesten
  • Er du nysgjerrig på hvordan testene gjennomføres? Du finner grundige beskrivelser her:

  • Kollisjonstesten
  • Barnebeskyttelse
  • Påkjørseltesten
  • I går publiserte vi en artikkel i sammenheng med at Mercedes-Benz kritiserer Euro NCAP. Artikkelen finner du her.