<b>ISLAGT:</b>  Kjører du ofte på islagte veier er det smart å velge piggdekk, kjører du mye i byen og på tørt føre er piggfrie å anbefale.  Foto: NTB SCANPIX/JAN DJENNER
ISLAGT: Kjører du ofte på islagte veier er det smart å velge piggdekk, kjører du mye i byen og på tørt føre er piggfrie å anbefale. Foto: NTB SCANPIX/JAN DJENNERVis mer

Piggfritt eller piggdekk?

Her er noen tips som hjelper deg å velge rette vinterdekk til ditt bruk.

Selv om oblatsesongen for piggdekk startet 1. november har ikke alle byttet hjul og gjort bilen vinterklar ennå.

Det finnes ingen fasit på om en skal kjøre med pigger eller uten, men diskusjonen raser hver gang dette blir tatt opp.

Det som derimot finnes, er forskjellige retningslinjer en bør følge når en skal ta et valg for hva en skal sko bilen med igjennom vinterhalvåret.

Les også: Her senkes fartsgrensen i vinter

Hvilket underlag skal du kjøre mest på?

Det er det første spørsmålet du må stille deg når du skal bestemme deg for om du skal ha dekk med pigger eller ikke.

Det er bevist at nyere piggdekk har større effekt og kortere bremselengde på is enn hva piggfrie dekk har. Samtidig har piggfrie bedre grep på slapsete og tørt føre.

Les også: Nå får piggdekkene flere pigger

Piggdekk best i variert vær

En undersøkelse gjort av YouGov forteller at piggdekk er ansett som det beste valget for nordiske forhold.

Da Nokians Hakkapeliitta 8 scoret best på NAFs piggdekktest tidligere i år, fortalte produktsjef Fredrik Hauge, i Nokian Dekk Norge at du bør velge dekk ut ifra hvilken type sjåfør du er.

- Uavhengig av om behovet ditt heller mot piggdekk eller piggfrie vinterdekk, er det viktig at dekket har egenskaper som tåler skiftende kjøreforhold.

Det hevdes også at piggdekk er med på å skrape opp is og hardpakket snø, noe som gjør veien sikrere å ferdes på for alle. På den andre siden beskyldes piggfrie for å bidra til å polere veien, og gjøre den enda glattere.

Statens vegvesen har derfor uttalt at det er ønskelig med en piggdekkandel på mellom 15 og 20 prosent.

Piggfritt best på asfalt

BEST I TEST: Nokians Hakkapeliitta 8 scoret best på NAFs piggdekktest tidligere i høst. Foto: NOKIAN Vis mer


Selv om piggdekk gjør den gode jobben og river opp og sporer snø og is på veien, gjør de desverre det samme med asfalt også.

Dette forårsaker mer svevestøv som bidrar til økt risiko for astma-anfall, bronkitt og hjerte- og karsykdommer. Dette kan du lese mer om hos folkehelseinstituttet.

En vil også oppleve bedre komfort og mindre støy, samtidig som en bidrar til å vedlikeholde veien da piggdekk fører til mer slitasje.

Hva er tryggest i lengden

Krangelen om hvorvidt en bør velge pigg eller piggfritt på vinterdekkene vil nok ingen ende ta riktig ennå, men noen forskjeller utgjør det.

Da NAF i februar testet slitte vinterdekk mot nye vinterdekk, ble resultatene noe overraskende.

Tenker du langsiktig viser det seg at de slitte piggfrie har en kortere bremselengde enn de slitte piggdekkene, både med 6 og 3 millimeters mønsterdybde.

Dekktester og redaktør i NAFs magasin Motor Rune Korsvoll uttalte da til Dinside at uerfarne sjåfører bør vurdere piggdekk.

- Disse klarer ikke i like stor grad å forutse at kryss, rundkjøringer, broer og lavereliggende områder i terrenget ofte byr på glatte overraskelser. De aller fleste erfarne sjåfører klarer seg bra med piggfrie dekk, selv om vinteren har flere dager med speilblank is, forteller Rune Korsvoll.