NYE PORSCHE 356? PGO Cévennes speedster kan gi både nostalgikere og moderne retrofile valuta for pengene. Bør oppdages. Foto: PGO
NYE PORSCHE 356? PGO Cévennes speedster kan gi både nostalgikere og moderne retrofile valuta for pengene. Bør oppdages. Foto: PGOVis mer

PGO forbi Porsche-nostalgien

Nå er PGO omsider i salg i de viktige markedene i Europa, etter lenge å ha vært forbeholdt noen få.

Ikke hørt om P.G.O.? Kanskje ikke så rart. Med få unntak er det formidlet lite om merket her i landet, hvor det ikke har vært tilgjengelig siden oppstarten i 1985.

"Nytt" sportsbilmerke

Det startet som et firma som videresolgte sportsbilkopier, men er nå blitt et sportsbilmerke for entusiaster, på sett og vis som Wiesmann, Caterham, Morgan, Donkervoort og selvsagt "selveste" Lotus. Det gjenstår likevel en del før PGO nærmer seg samme status som disse mer kjente og klassiske merkene.

Ting tyder likevel på at det kan endre seg.

I en annen liga: Se racet mellom Koenigsegg og Bugatti!

PGO Hemera Foto: PGO
PGO Speedster II Foto: PGO
PGO Hemera Foto: PGO
PGO Cévennes Foto: PGO
En PGO Hemera brukt som promo-verktøy på bilutstillinen i Paris i 2012. Foto: Knut Moberg
PGO Speedster II Foto: PGO
PGO Speedster II Foto: PGO
SNODIG SKAPNING: P.G.O. Hemera. Porsche saksøkte det lille firmaet for plagiat, men tapte og måtte betale saksomkostningene... Foto: PGO
PGO Hemera Foto: PGO


BMW-samarbeid

Blant annet har firmaet, som opprinnelig ble startet av to bilgale brødre for å sette sammen noe så lite originalt som AC Cobra-replica-er, fått finansiell ryggdekning av tilsynelatende seriøse investorer. PGO fikk i tillegg i havn en samarbeidsavtale med BMW i 2011. Det betyr at de i dag har en ganske så troverdig modellrekke å tilby kunder som er ute etter noe utenom det vanlige.

Det dreier seg om videreutviklingen av Porsche 356-replica-ene, Speedster II, den underlige kombi-versjonen Hemera, og Cévennes, en mindre retro-aktig og mer luksuriøs versjon av Speedsteren.

Bedre sportskupé for pengene finnes ikke

Her er "flaggskipet", PGO Cévennes:

PGO Cévennes Foto: PGO
Foto: PGO
Foto: PGO
Foto: PGO
Foto: PGO
Foto: PGO
Foto: PGO
Foto: PGO
Foto: PGO
Foto: PGO
NYE PORSCHE 356? PGO Cévennes speedster kan gi både nostalgikere og moderne retrofile valuta for pengene. Bør oppdages. Foto: PGO
Foto: PGO


Mindre retro enn det ser ut

Som vi ser er retro-aspektet fortsatt fremtredende, men under overflaten er saker og ting langt mer moderne enn det ytre skulle tilsi.

Hjulopphenget er tidsmessig nok med McPherson foran og multilenker bak. Motoren er nå fra BMW (tidligere Peugeot). Det dreier seg om en versjon av den 1,6-literen som finnes i Mini Cooper S og som yter 184 hestekrefter. Dreiemomentet er 240 newtonmeter mellom 1.600 og 5.000 omdreininger (Overboost på 260 Nm i 10 sekunder). En sekstrinns manuell girkasse sender kraften til bakhjulene. Toppfarten skal være 225 kilometer i timen. Akselerasjonstall er ikke oppgitt, men burde være spenstige nok, da bilen ikke veier mer enn 998 kilo.

Tekniske data for Speedster II og Hemera er ganske sammenlignbare, men Speedsteren er lenst av de to.

P.G.O Cévennes er ikke store karen. Den måler bare 370 centimeter i lengden, 173 centimeter i bredden og 132 centimeter i høyden.

Du finner mer informasjon på PGOs hjemmesider.

En må regne med en norsk pris på rundt 600 til 700.000 kroner her til lands. Det har ikke lykkes oss å få bekreftet at PGO får en import-organisasjon i Norge med det første, så inntil videre må den egenimporteres fra eksempelvis Frankrike, Tyskland eller Belgia.