Peugeots super-GT

På hjemmebane er det viktig for de franske produsentene å vise seg frem...

...og til det formålet tyr de ofte til spektakulære konseptbiler, som ofte pakker inn ny og spennende teknologi.

Spesielt navn

Så også på Parisutstillingen, som foregår i disse dager. Citroën viser sin Hypnos, Renault sin Ondelios, og her er Peugeots bidrag, en publikumsmagnet av rang, som bærer det noe barbariske navnet RC HYmotion4. Vi har tidligere vist et bilde av bilen, men lite informasjon hadde de lekket ut.

Neste Peugeot-storbil

Det dreier seg om en firedørs, kupéformet sedan som skal gi noen designmessige indikasjoner på hvordan den neste storbilen fra Peugeot kommer til å se ut.

Drift på to eller fire

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


RC HYmotion4 er en hybridbil og skal, tross sin størrelse ha et forbruk som en liten økonomisk bybil. Motoriseringene er en forbrenningsmotor på 1,6 liter som driver bakhjulene og en el-motor mellom forhjulene. Det er ingen mekanisk forbindelse mellom de to i motsetning til det som er tilfellet på for eksempel de eksisterende hybridmodellene fra Toyota, Lexus og Honda. Bilen kan kjøres i bakhjulsdrevet, forhjulsdrevet eller firehjulsdrevet modus.

0-100: Fire sekunder

Den turboladede forbrenningsmotoren skal yte 220 hestekrefter mens den strømdrevne motoren kan tilby ytterligere 95 hester, noe som skal gjøre det mulig for bilen, hvis vekt er begrenset til cirka 1.500 kilo, å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på rundt fire sekunder - altså supersport-ytelser.

Og det som gjør det hele mer interessant er naturligvis det lave forbruket og dermed ditto utslipp - 109 gram CO2 per kilometer, annonserer Peugeot.

Så blir det spennende da, å se hvor mye av dette som etterhvert kommer ut på markedet.