Peugeots kommende folke-SUV

Dette er nok temmelig nær den kommende produksjonsbilen - en Prolog til 3008?

PARIS (DinSide Motor): Nissan Qashqai har hatt kjempesuksess både i Norge og i Europa for øvrig. Dette har trolig vært en faktor som har bidratt til inspirasjonen bak denne nye modellen fra produsenten med løve-emblemet, Peugeot.

Prologue

Bilen vises i disse dager på bilutstillingen i Paris, som avsluttes den 19. oktober. Den presenteres som konseptbil under navnet "Prologue HYmotion4", men produksjonsversjonen er nok ikke langt unna, slik det har vært tilfelle ved tidligere anledninger hvor Peugeot har brukt et navn med "Prologue" i. De fleste kommentatorer er skjønt enige om at dette er forhåndsvisningen av den kommende Crossover-SUVen Peugeot 3008.

Hybrid

I hvert fall presenterer Peugeot bilen som en "hybrid på flere måter": For det første, hybrid arkitektur - det vil si dels kombikupé, dels SUV, dels fleksibil. For det andre, hybrid stil - en miks av luksus og eleganse på den ene siden, nytte og trygghetsfølelse på den andre. Også motoriseringen på denne utstillings-utgaven er hybrid - el-motor kombinert med forbrenningsmotor. Bilen har typiske kompakt-SUV-dimensjoner: Den er 436 centimeter lang, 184 centimeter bred og 164 centimeter høy, altså en anelse større enn nevnte Nissan Qashqai.

Utvilsomt en bil som ikke er langt fra produksjonsklar stand. Her på standen i Paris. Foto: Knut Moberg Vis mer

Peugeots kommende folke-SUV

  1. Peugeot Prologue - store bilder


Vi har tidligere omtalt showbilen Peugeot RC HYmotion4, som benytter seg av en hybrid løsning som er original i og med at den elektriske driften er uten mekanisk forbindelse med forbrenningsmotoren. Peugeot Prologue, som denne forhåndsversjonen av den kommende folke-SUVen altså kalles, bruker samme drivlinje.

Diesel og strøm

Det betyr at forhjulene drives av en dieselmotor, mens en elektrisk motor sørger for drift på bakhjulene. Disse kan opereres hver for seg eller samtidig - med andre ord kan bilen kjøres med bakhjulsdrift, med forhjulsdrift eller med firehjulsdrift. El-motoren utvikler kontinuerlig 27 hestekrefter og kan produsere opp til 36 hk. Dieselmotoren, som har to liter slagvolum, har en maksimal effekt på 163 hestekrefter og et dreiemoment på 300 newtonmeter ved 1.580 omdreininger.

200 hk

Kommende Peugeot-SUV fra siden. Her fra Paris-utstillingen. Foto: Knut Moberg Vis mer


Maksimal kombinert effekt er 200 hestekrefter mens drivkraften kan komme opp i 300 newtonmeter på forakselen og 200 newtonmeter bak. Takket være muligheten for hybrid-drift kan bilen ifølge Peugeot nøye seg med et forbruk på 0,41 liter per mil og et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer - eller null forbruk og utslipp ved utelukkende elektrisk drift. Sistnevnte er mulig under oppstart, ved bykjøring i opp til 50 km/t og under retardasjon.

Ytelsene er relativt "politisk korrekte" men tilfredsstillende; toppfarten oppgis til 209 km/t mens akselerasjon fra 0 til 100 skal ta 8,8 sekunder.

Standard-motorer først

Når denne crossoveren kommer på markedet, sannsynligvis om et års tid, vil den nok i første omgang være utstyrt med mer klassiske drivlinjer; vi tipper at 1.6 HDI, 2.0 HDI og 2.2 HDI-motorene vil utgjøre det vesentligste av salget i den første tiden. Kilder i Paris antyder at den produksjonsklare hybridversjonen vil kunne dukke opp i 2011.

  • Se store bilder her!