Peugeot lanserer nå stasjonsvognen av 308. Den har blant klassens største bagasjerom.  Foto: Produsenten
Peugeot lanserer nå stasjonsvognen av 308. Den har blant klassens største bagasjerom. Foto: ProdusentenVis mer

Peugeot viser ny 308SW

Stasjonsvognene i dette segmentet begynner å bli store. 308 SW er intet unntak.

Peugeot er i skuddet for tiden, og har det siste året lansert flere nye biler, deriblant Peugeot 208, 208 GTi, Peugeot 308, og råtassen RCZ-R.

Nå er det SW-utgaven av 308 som står for tur, og bilen skal første gang vises under bilmessen i Geneve i mars.

Bilen skal naturligvis ut og konkurrere med de andre stasjonsvognene i C-segmentet, og da med Toyota Auris og VW Golf i spissen. Etter hvert kommer også Honda Civic Tourer som et nytt og spennende bidrag.

Stor for klassen

Den nye stasjonsvognen fra Peugeot måler 4,58 meter i lengde, så noen småbil kan den ikke sies å være. Høyden er 1,47 meter. Etter VDA-standarden er bagasjerommet oppgitt å være 610 liter, noe Peugeot selv kaller klasseledende for segmentet. Vi kan derimot opplyse at blant annet stasjonsvognutgaven av Honda Civic har et bagasjerom på 624 liter.

Se flere bilder utvendig:

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Peugeot lanserer nå stasjonsvognen av 308. Den har blant klassens største bagasjerom. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


Tall-leken

Peugeot er også litt slumsete med tallene for skjermen i midtkonsollen. Den opplyses å være ni tommer, men etter en lang diskusjon ble Peugeot enig med oss om at den kun er sju tommer. Det er samme som Citroën oppgir, de benytter nemlig samme skjerm.

Interiøret er det samme som i den vanlige 308, noe som i praksis betyr at også stasjonsvognen har fått den såkalte i-cockpiten. Det er en samlebetegnelse på Peugeots nye nye interiør, med blant annet sportsratt, såkalte head-up-instrumenter og den berøringsfølsomme skjermen.

Lik motorisering

Stasjonsvognen deler også mye annet med 308, inkludert motoriseringene, utstyr og øvrige spesifikasjoner. Bilen er også bygget på den modulære EMP2-plattformen, noe som gjør at den blant annet blir 140 kilo lettere enn forgjengeren.

Dette gir igjen utslag i både forbruk og utslipp, og en ny BlueHDI versjon skal blant annet ha et CO2-utslipp på lave 85 gram per kilometer – også dette noe Peugeot kaller bransjestandard.

Se bilder innvendig:

Foto: Produsenten


Sviktende salg


Hvem vinner og hvem taper? I bilverdenen er svaret enkelt, ettersom det kan leses av statistikken. Peugeot er for tiden et merke i fall, og gikk i 2013 ned 15,3 prosent i forhold til året før.

Markedsandelen sank med dette fra 4,5 prosent til 3,7, og det i et stigende totalmarked. Ekstra labert gikk det på slutten av året, da Peugeot avsluttet året med en markedsandel på 2,2 prosent i desember.

I mars skal bilen vises i Geneve, og ikke lenge etter er den på gata i Norge.