NESTEN AMG: 270 hestekrefter fra en 1,6-liters motor er rett og slett oppsiktsvekkende. Det gir 169 hestekrefter per liter slagvolum. Peugeot nærmer seg med slike tall den grensesprengende Mercedes A 45 AMG (180 hester per liter). Foto: Peugeot
NESTEN AMG: 270 hestekrefter fra en 1,6-liters motor er rett og slett oppsiktsvekkende. Det gir 169 hestekrefter per liter slagvolum. Peugeot nærmer seg med slike tall den grensesprengende Mercedes A 45 AMG (180 hester per liter). Foto: PeugeotVis mer

Peugeot RCZ R flytter grenser

Effektivitet er stikkordet når Peugeot lanserer sin RCZ R.

1,6 liter slagvolum, 270 hestekrefter! Det er tall utenom det vanlige på en produksjonsbil - selv i rallyverdenen er ikke noe særlig over 300 hestekrefter fra en 1,6-liter å forvente. VW Polo R WRC, som leder verdensmesterskapet, har en 1,6-liter på 315 hester.

Tidenes raskeste

Men her snakker vi altså om et "sivilt" kjøretøy selv om det skal sies at det blir Peugeots raskeste serieproduserte bil noensinne. Den blir altså enda litt sprekere enn vi trodde da vi annonserte nykommeren, med bilder av en konseptbil, tidligere i år. Det dreier seg om en ny toppversjon av den morsomme lille sportsbilen RCZ, som vi satte stor pris på da vi kjørte den.

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
NESTEN AMG: 270 hestekrefter fra en 1,6-liters motor er rett og slett oppsiktsvekkende. Det gir 169 hestekrefter per liter slagvolum. Peugeot nærmer seg med slike tall den grensesprengende Mercedes A 45 AMG (180 hester per liter). Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot

Les vår test av Peugeot RCZ her


Diff-brems

Peugeot viser RCZ R på det årlige megatreffet i England, som går under navnet Goodwood Festival of Speed. RCZ R vekker oppsikt med sin motor, en 1,6-liters firesylindret turbomotor som yter hele 270 hestekrefter. Et dreiemoment på 330 newtonmeter er tilgjengelig hele veien fra 1.900 til 5.500 omdreininger. Bilen klarer seg ifølge produsenten likevel med et CO2-utslipp på 145 gram per kilometer ved blandet kjøring. (Forbruk: 0,63 liter per mil).

RCZ R har et nytt chassis tilpasset den økte effekten. En Torsen differensialbrems sørger for effektiv utnyttelse av motorkraften, noe de oppgitte ytelsene kan tyde på lykkes i fullt monn.

Se den ville ferden: Loeb og Peugeot gruser Pikes Peak-rekorden

Banker GTI-ene

Med 270 hestekrefter er RCZ R den kraftigste produksjonsbilen fra Peugeot til nå. Den skal klare 0 til 100 på 5,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Med en litereffekt på 169 hestekrefter per liter slagvolum befinner vi oss i det øvre sjikt av hva som i dag finnes blant produksjonsmodeller - Mercedes slo i så måte nylig alle rekorder med sin A 45 AMG som henter 360 hester fra to liter slagvolum.

Audi TT, RCZ-konkurrent, stiller likevel med toppmodell i en annen liga: TT RS plus!

Rigget for ytelser

Foto: Peugeot Vis mer


RCZ R har en ny spoiler som gir økt marktrykk på bakhjulene, og vekten skal være redusert med 17 kilo i forhold til den hittil sterkeste RCZ, som yter 200 hestekrefter. RCZ R veier ikke mer enn 1.280 kilo, noe som tilsvarer drøyt 4,7 kilo per hestekraft.

Bilen er også en centimeter lavere enn de andre versjonene og er utstyrt med 19-tommers felger. Ett eksosrør på hver side understreker denne bilens sportsbil-ambisjoner. Felgene er en halv tomme bredere enn standard 19-tommer, og sammen med det lavere tyngdepunktet og dekk av typen Goodyear Eagle F1 Asymmetric 235/40-19, burde et godt veigrep være garantert.

Helt ny og annerledes 308 har som mål å slå selveste VW Golf

Oppgradert utstyr

Generelt på utstyrssiden har RCZ R gjennomgått en rekke oppgraderinger. Interiøret er nytt og setene er trukket i nappaskinn og Alcantara. Røde sømmer går igjen i både seter, dashbord og dører, rattet er mindre og girstangen er kort. RCZ R kan for øvrig leveres med blankt, sort tak eller tak i karbon.

Stivere fjærer, dempere tilpasset en høyere grad av sportslighet og den tidligere nevnte TorSen-differensialen, har som kombinert oppgave å sørge for at bilen klarer å takle tilleggsdosen av krefter. Nytt innsug og eksosanlegg er designet med tanke på å løfte kjøreopplevelsen også lydmessig.

Frankfurt-première

Nye Peugeot RCZ R vises nå ved Goodwood. Det brede publikum får se den på bilutstillingen i Frankfurt i september.

Salget begynner i januar 2014. Da får vi også vite prisen. Dagens toppmodell, RCZ med 200 hestekrefter, koster 458.000 kroner. Hvis vi tar høyde for økt effektavgift samt noe redusert vektavgift, i tillegg til at bilen er heftigere rigget og bedre utstyrt, tipper vi at den vil passere 600.000 kroner med god margin.

Men til sammenligning koster en Audi TTS med 272 hestekrefter fra litt over 800.000 kroner - riktignok med firehjulsdrift.

Uansett: Om vi får rett, får vi vite mot slutten av året.