Hvis Peugeot prøver å påstå at de overhodet ikke har latt seg inspirere av Audi-design, mistenker vi at få vil tro dem. Foto: Øyvind Blankvandsbråten
Hvis Peugeot prøver å påstå at de overhodet ikke har latt seg inspirere av Audi-design, mistenker vi at få vil tro dem. Foto: Øyvind BlankvandsbråtenVis mer

Peugeot RCZ: Audi TT får konkurranse!

Det var så mye nytt på Peugeot-standen i Genève, at denne nesten glapp for oss ...

Hvis du følger med her regelmessig, har du lest om denne bilen før. Peugeot presenterte den som en spennende konseptbil så sent som i september 2007, på bilmessen i Frankfurt.

Vi fryktet dengang at bilen skulle forbli nettopp det, en konseptbil; såpass vågede designstudier kommer ofte til kort når det gjelder å fullføre den siste etappen fra prototype til produksjonsbil.

Raskt utviklet

Publikums reaksjoner var imidlertid så overveldende positive at den franske produsenten bestemte seg for å sette den kompakte sportsbilen i produksjon. Og nå, bare to år etter at den avgjørelsen ble tatt, er bilen klar for markedet. Det er temmelig kort tid for utvikling av et nytt produkt i bilverdenen.

Eksklusivitet

En spesialutgave av den kommende bilen ble vist i Frankfurt i fjor høst, og den serien produseres i 200 nummererte eksemplarer. Alle de 200 ble solgt i løpet av 48 timer da det ble åpnet for bestilling under bilmessen. Kjøperne vil få sine biler levert om kort tid, når salget av RCZ åpner for alvor.

De 200 bilene symboliserer for øvrig Peugeot-merkets 200-årsjubileum, som er i år. For å understreke at denne bilen er noe utenom det vanlige i merkets produktportefølje, er RCZ-navnet beholdt på produksjonsbilen - det vil si at den tradisjonelle benevnelsen med en null eller en dobbel null i midten droppes, noe Peugeot sier vil gjelde også for fremtidige, mer spesielle modeller.

Radikal design - men blir dette den siste "haikjeften"? Foto: Knut Moberg Vis mer


Radikal design

Bilen er av typen kompakt sportskupé med setekonfigurasjon 2+2. Lengden er 429 centimeter, bredden 184,5 og høyden 136 centimeter. Denne typen bil er myntet på folk som er bilinteresserte eller i det minste ønsker å skille seg fra mengden. Dermed er designen forblitt temmelig radikal, og selv om mye kan minne om Audi TT er linjeføringen ispedd mye av Peugeots egenart, særlig fronten. Spesielt er også det "dobbeltbulede" taket.

Foto: Øyvind Blankvandsbråten
Foto: Øyvind Blankvandsbråten
Hvis Peugeot prøver å påstå at de overhodet ikke har latt seg inspirere av Audi-design, mistenker vi at få vil tro dem. Foto: Øyvind Blankvandsbråten
Image converted using ifftoany


Når det gjelder den radikale frontdesignen, som har vært Peugeots varemerke de siste årene, kan det tenkes at RCZ blir den siste modellen som er eksponent for denne. På Genève-messen sto nemlig en annen Peugeot sportskupé - som ligger lenger inn i fremtiden - men som forfekter en annen type nøktern eleganse. Les om den her.

Motoriseringen i RCZ er uansett mindre radikal enn linjeføringen. Her finner vi kjente størrelser og, i hvertfall i denne omgang, motorer som er egnet til å skape underholdende kjøring, men ikke racer-aktige ytelser.

Aktuelle motorer

Her er RCZ som hybrid firehjulstrekker. 95 gram CO2 per kilometer fra en sprek sportskupé lar seg høre . Foto: Knut Moberg Vis mer


Ved lansering kommer Peugeot RCZ med en etterhvert kjent bensinmotor. 1,6-literen på 156 hester er utviklet i samarbeid med BMW, og med veltilpasset turboteknologi oppleves den som både kraftfull og kultivert. (Les her om vår erfaring med den for kort tid siden, i Citroën DS3).

På dieselsiden er det en ny 2.0 HDi-maskin som skal animere RCZ; det dreier seg om en motor som yter 163 hestekrefter, og som vi nylig fikk kjøre i den mye større bilen i en helt annen kategori, nemlig fornyede Ford S-Max. Begge motorene leveres i kombinasjon med sekstrinns manuelle girkasser.

Firehjulsdrift og miljø

Til sommeren lanseres bilen med automatgir i kombinasjon med nevnte bensinmotor. Da introduseres også et sprekere alternativ - en versjon av 1.6 THP-motoren som nå yter 200 hk. Ytterligere en versjon ble vist i Genève som konsept - med fokus på lavt forbruk kombinert med høye ytelser og firehjulsdrift. Denne varianten, RCZ HYbrid4, bruker en hybridplattform som nærmer seg markedsintroduksjon (vi har kjørt den - i Peugeot 3008 HYbrid4), med elmotor bak, bensinmotor foran og en total makseffekt på 200 hk, samt firehjulsdrift.

Stil og ytelser er ikke ut, men det må tydeligvis heretter i stadig større grad gå hånd i hånd med ansvarsfølelse og miljøtenkning.

Nå gleder vi oss bare til å få prøvekjøre den snertne skapningen. Den kommer til Norge i juni. Priser kommer vi tilbake med når de blir kjent.