<b>MED I KAMPEN:</b> PSA vil være med og konkurrere om parkeringsplassene for ladbare biler.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MED I KAMPEN: PSA vil være med og konkurrere om parkeringsplassene for ladbare biler. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Peugeot og Citroën elektrifiserer

Kommer med ladbare hybrider og elbiler.

PSA-konsernet, morselskapet til Peugeot, Citroën og DS, har bestemt seg for å elektrifisere deler av fremtidens bilpark, og offentliggjør nå planene.

På sikt kommer det ladbare hybrider, både to- og firehjulsdrevne, i tillegg til rene elbiler.

De ladbare hybridene får en samlet effekt på 250 hestekrefter for de tohjulsdrevne utgavene, og 300 hester i de firehjulsdrevne.

Populær SUV blir ladbar

Mange versjoner

Det kommer modeller i nær sagt alle karosserivarianter, både sedaner, stasjonsvogner og SUVer. De ladbare versjonene vil ha en elektrisk rekkevidde på 6 mil, og batteriet på 13 kWh er plassert på en måte som gjør at det ikke stjeler innvendig volum. Dette fordi bilene bruker EMP2-plattformen, der plass til batterier ble prioritert da plattformen ble utiklet.

Der er det også gjort plass til en 3,3 kW lader og en elmotor på 80kW. På de firehjulsdreven utgavene sitter det ytterligere en elektrisk motor på 80 kW for bakhjulene.

Den elektriske effekten blir dermed langt kraftigere enn med dagens Hybrid4-system, som vi blant annet finner i Peugeot 508 RXH.


Usikkert: Labar Tiguan

Fullelektrisk

Foreløpige tall for de rene elbilene forteller at rekkevidden skal bli 45 mil, med en elmotor på 115 hk og et batteri på 50 kWh. Når du igjen må lade, så skal den ha hurtiglading som gir deg nye 12 kilometer rekkevidde per minutt lading.

En av godene for oss som bor i kaldt klima er at bilene skal få energieffektiv oppvarming.

PSA melder videre at det legges vekt på at plass og komfort skal kunne sammenlignes med en konvensjonell bil, slik vi kjenner den i dag.

PSA forteller at dette er informasjon som gjelder alle deres merker, som nå består av Peugeot, Citroën og det – på papiret – nye merket DS, som skal være PSA sitt premium-merke.

Nylig vist: En sprell ny 3008 SUV

Når?

PSA forteller at de ladbare hybridene vil benytte EMP2-plattformen, og at de innen 2021 vil ha syv forskjellige modeller på markedet, fordelt på alle merkene.

Den første som kommer på markedet vil rulle ut av fabrikken i 2019, uten at de per i dag har fortalt hvilket av merkene som får æren av å være først, og da heller ikke hvilken modell.

De elektriske bilene vil få en ny plattform, CMP, som lages i samarbeid med den kinesiske aktøren DFM. Også her er det snakk om alt fra små bybiler til komakte SUVer. Her skal det lanseres fire modeller på markedet innen 2021, og den første vil også her se dagens lys i løpet av 2019.

Men skal PSA slutte med forbrenningsmotorer? -Nei da, forteller Gilles Le Borgne, visepresident for konsernets avdeling for forskning og utvikling.

Elektrifiseringen er kun et supplement til neste-generasjon forbrenningsmotorer, som fortsatt er under utvikling.