Her ser du tanken som kan forandre alt. Foto: Produktbilde
Her ser du tanken som kan forandre alt. Foto: ProduktbildeVis mer

Peugeot og Citroen: Luft som drivstoff!

Har franskmennene neste generasjons hybridløsning?

Hybridmarkedet er i sterk vekst, men da hovedsaklig som kombinasjon av el-drift og diesel/bensin. Det er likevel ingen hemmelighet at aktørene jobber med andre alternativer, og i går lettet Peugeot på sløret.

Det nye stikkordet er komprimert luft som drivstoff, og hvis du tror at dette bare er en fjern framtidsvisjon må du tro om igjen. Dette prosjektet har lansering i 2016 som mål, i første omgang på småbilene i B-segmentet.

Hybridair

Bilen er et godt eksempel på at samarbeidsprosjektet mellom Peugeot og Citroen gir resultater, for på papiret ser dette svært spennende ut.

Men hva er det egentlig?

– Dette er kort fortalt en hybridbil hvor batteriet er erstattet med en lufttank, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef i Peugeot Norge.

I det ligger det at bilen kan kjøres på bensin alene, på en kombinasjon av bensin og luft, eller bare på luft.

– Når bilen går på bensin vil bensinmotoren fungere som på en vanlig bensinbil. Det spennende er imidlertid luftmotoren. Det er i praksis en hydraulisk pumpe og en hydraulisk motor som driver forhjulene, og drivstoffet er altså luft som lagres i to tanker.

– Det fine her er at tankene fylles med luft når bilen ruller, og ikke minst at denne teknologien ikke påvirker den innvendige plassen i bilen, avslutter Gihle.


Men hvor effektiv er luft som drivstoff?

  • I følge data fra Peugoet og Citroen skal bilen kunne oppnå et forbruk på 0,29 liter per mil, eller 69 gram CO2 per kilometer.
  • Ved bykjøring kan drivstoffbesparelsen være på hele 45 prosent, mens ved blandet kjøring antas tallet å ligge på 35 prosent.
  • Luftkjøringen fungerer i hastigheter under 70 km/t. De fleste elbiler i dag har en form for regenerering av bremsekraft, og dette vil også være tilfellet her: Hver gang du bremser vil lufttrykket få en liten boost.

Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder

Vil du fordype deg i detaljene får du mer informasjon på nettsidene til PSA, men bildene av prototypen får du her: