Visuelt sett er 308 GTi ganske forsiktig i fremtoningen Foto: Peugeot
Visuelt sett er 308 GTi ganske forsiktig i fremtoningen Foto: PeugeotVis mer

Peugeot med på leken

Peugeot hiver seg inn i GTI-klassen med kompaktraceren 308 GTi. Men til Norge kommer den ikke...

GTI-klassen har tradisjonelt sett bestått av ganske vanlige kombikupeer med litt ekstra motor og et litt sportsligere oppsett. Noe av poenget er at bilene skal tilby gode ytelser og mye kjøreglede for en liten sum penger. De siste årene har det imidlertid gått inflasjon i effekttallene og toppnivået begynner nå å nærme seg 300 hestekrefter, omtrent dobbelt så mye som man trengte for noen år tilbake.

Peugeot kaster seg ikke helt på effektkarusellen med 308 GTi. Ikke så å forstå at den er treg, men med en 1,6-liters turbomotor med 200 hestekrefter og 275 newtonmeter blir den blant de mer moderat motoriserte bilene i segmentet.

Test av lillebror 207 RC.

Kanskje er det også derfor Peugeot fokuserer vel så mye på litt mykere verdier som praktiske egenskaper og miljø i pressemeldingen sin…

Desto merkeligere er det kanskje at bilen ikke blir tatt inn til Norge av den norske importøren. Med tanke på at effekten ikke er alt for høy, og at CO2-utslippet ligger på forholdsvis lave 159 gram CO2, kunne prisen blitt forholdsvis grei, i alle fall sammenlignet med konkurrentene.

Visuelt sett er 308 GTi ganske forsiktig i fremtoningen Foto: Peugeot



Fleksibel motor

Motoren er for øvrig hentet fra den nye sportskupeen RCZ og er en typisk moderne bensinturbo med maksimalt dreiemoment tilgjengelig hele veien mellom 1.700 og 4.500 omdreininger. Artig nok er også toppeffekten tilgjengelig over et lite intervall, nærmere bestemt mellom 5.500 og 6.800 omdreininger i minuttet.

Test av Golf GTI.

0-100 går på 7,7 sekunder, litt tregere enn den kanskje nærmeste konkurrenten Golf GTI som gjør det på 6,9 sekunder. Girkassen har for øvrig seks trinn og betjenes manuelt.

Sportsligere

For bedre kjøreegenskaper har 308 GTi fått et tøffere understellsoppsett og hele bilen er senket med 10 millimeter. Bremsene er også kraftigere og den elektroniske stabiltetskontrollen (ESP) kan kobles helt ut, hvilket ikke er alt for vanlig i dag.

Detaljer

Utvendig kan du kjenne igjen 308 GTi blant annet på lavere støtfangere både foran og bak, samt en hekkspoiler på toppen av bakluka. Innvendig er det de vanlige tingene som pedalsett og girspak i aluminium, sportsratt i skinn og litt kraftigere sportsstoler som gjelder.

De aller ivrigste kan forøvrig importere 308 GTi på egenhånd når bilen er klar for det europeiske markedet i løpet av kort tid.