Peugeot 301 er ikke ment for det norske markedet
Peugeot 301 er ikke ment for det norske markedetVis mer

Peugeot med ny budsjett-modell

Peugeot 301 er en ny budsjettbil beregnet spesielt på markeder hvor lav pris er avgjørende. Men det er navnet som er mest interessant.

Peugeot 301 er beregnet på markeder i Sentral- og Øst-Europa, Asia, Afrika og Latin-Amerika. I Norge og Vest-Europa for øvrig blir den ikke å se. Grunnen til det er at dette er ment å være et rimeligere og enklere alternativ i land hvor lav pris er avgjørende for å lykkes.

Sånn sett minner den litt om storebror 408, som i hovedsak er ment for Kina.

Kompaktsedan

301 er en kompakt sedan, og det er uansett ingen vinneroppskrift i Norge. Men i de aktuelle markedene er dette en langt mer populær karosseriløsning enn vi er vant med. Lengden er 444 centimeter og akselavstanden 265 centimeter. I praksis snakker vi da altså om en bil i klasse med andre sedaner basert på kompaktklassebiler, som Volkswagen Jetta og Toyota Corolla.

To motorer

Motorutvalget inkluderer to bensinmotorer og én dieselmotor. Bensinalternativene måler 1,2 og 1,6 liter og yter henholdsvis 72 og 115 hester. Dieselmotoren er en 1,6-liter med 92 hester. Alle har i utgangspunktet manuelt gir, men den minste motoren finnes også med en automatisert manuell girkasse og den største bensinmotoren tilbys med en konvensjonell automatkasse.

Ny navnepolitikk

Det det har blitt snakket mest om i forbindelse med denne bilen, er at den er først ut med Peugeots nye strategi for modellbetegnelser. Det har lenge vært diskutert hvordan Peugeot skal komme seg ut av hjørnet de har vært i ferd med å male seg inn i. De har nemlig gitt de fleste modellene navn etter tre sifre, som for eksempel 308. Det første tallet står for segmentet, eller bilklassen. Jo høyere tall, jo større bil. "0"-tallet i midten er fast for alle nummererte Peugeot-modeller. Det siste tallet har antydet generasjonen, og har økt med hver nye generasjon.

Peugeot 301 er ikke ment for det norske markedet



307 ble med andre ord til 308. Og etterfølgeren dens skulle logisk sett hete 309. Problemet er at Peugeot har vært i ferd med å gå tom for tall etter hvert som de når taket ved "09". Dessuten er 309 en gammel Peugeot-modell som man ikke vil oppkalle noen ny modell etter.

Stopper på "8"

Løsningen man nå har bestemt seg for er å stoppe alle modeller på "8" når det gjelder det siste tallet, slik at nye generasjoner også vil stanse på "08". Dermed blir 208, 308 og 508 hetende dette også videre i kommende generasjoner. I tillegg finnes modellene med dobbel "0" i midten, som 3008, 4008 og 5008. Disse vil tilsvarende slutte på "008". Den doble "0"en i midten angir at vi snakker om høyreiste modeller, i praksis SUV og MPV.

"01" for billig-modeller

Hva så med 301? Jo, "01" blir avslutningen på navnet på rimelige modeller ment for lavkostnadsmarkeder hvor Peugeot typisk i mindre eller ingen grad har vært til stede tidligere. Disse blir også hetende "01" i eventuelle nye generasjoner. Det første tallet, i dette tilfellet "3", angir som ellers segmentet eller bilklassen. 301 blir altså en slags billig-versjon av 308, og begge befinner seg i kompaktklassen.

Mindre endringer fremover

Modeller uten tall, som RCZ og iOn, blir i utgangspunktet værende som før. Generelt blir det i det hele tatt få endringer i modellbetegnelsene fremover. Modeller som i dag stopper på "7", vil imidlertid ta skrittet opp på "8" i neste generasjon. I praksis gjelder dette eventuelle fremtidige versjoner av 107, 4007 og 807.