<b>LANSERING:</b> På et lukket arrangement i Paris lanserte Peugeot sin nye 3008 for pressen.   Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LANSERING: På et lukket arrangement i Paris lanserte Peugeot sin nye 3008 for pressen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Peugeot lanserer 3008 som SUV

SUV-segmentet vokser kraftig. Peugeot vil delta, og lanserer 3008.

Ethvert barn må ha et navn, og Peugeot har valgt å bruke 3008-navnet på sin nye SUV. Bilen kommer på markedet i Norge i løpet av november, etter at den er blitt vist til det store publikum under høstens bilutstilling i Paris. Vi har fått en tjuvtitt.

Bilen måler 4,45 meter og er naturligvis mer høyreist enn normalt, med sine 1,63 meter. Dette gir rom for 21,9 centimeter bakkeklaring, noe som i klassen for kompakt-SUV-er må betegnes som høyt.

Liten, men stor

Bilen er dessverre ikke så stor at den kan ta syv personer, men til gjengjeld har den et anstendig bagasjerom.

Ifølge VDA-standarden har du 520 liter å fylle før stolleken er begynt, og når alle seterygger er lagt ned, kan du lesse inn hele 1,482 liter.

Nå skal det sies at Peugeot i dette tilfellet tar i bruk et gammelt Honda-triks for å hente litervolum. De hever nemlig vinduskarmen for det bakerste sidevinduet, og vinner dermed noen centimeter i høyde, som igjen utgjør noen liter på det målbare området.

Seteryggene i nye 3008 kan legges ned i 60/40-splitt, men har samtidig luke for ski eller andre lange gjenstander, og kan dermed fungere fint som fireseter, selv med lang last ombord.

Slik gikk det da vi testet forrige generasjon.

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
HØYREIST: Med en bakkeklaring på nesten 22 centimeter sier det seg selv at bilen blir høy. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
HEFTIG: Det er lenge siden vi har sett et mer funksjonelt og praktisk interiør, som samtidig gir en svært god opplevd kvalitetsfølelse. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK

Se bilder av nykommeren:


To motorer, fire effekter

Nye 3008 er bygget på PSA-konsernets modulære EMP2-plattform. For å flytte doningen gir Peugeot deg valget mellom to bensin- og to dieselmotorer i forskjellige konfigurasjoner.

Bensin:
1,2 PureTech (man eller aut): 130 hk / 230 Nm
1,6 THP (kun automat): 165 hk / 240 Nm

Diesel:
1,6 BlueHDI (man eller aut): 120 hk / 300 Nm
2,0 BlueHDI (man eller aut): 150 hk / 400 Nm

- Hovedvekten i Norge kommer til å bli minste alternativ med automat i begge leire, forteller Torill Middelbo, produktsjef for Peugeot hos importøren Bertel O. Steen AS.

God på innsiden

Det er først når du kommer inn i en 3008 at nyhetene virkelig åpenbarer seg. Bilen har fått deres siste generasjon i-cockpit, som nå også har en 12,3-tommers konfigurerbar skjerm foran føreren som standard, i tillegg til en mer ordinær 8-tommers berøringsskjerm over midtkonsollen.

Det finnes ikke noe kommandohjul til betjening, men alt er likevel godt innenfor rekkevidde, og skjermen i midtkonsollen er intuitiv nok til at de fleste enkelt forstår den. Norsk språk er også på plass.

Designen er veldig orientert rundt føreren, som har alt vendt mot seg. Mellom stolene foran er konsollen høy, noe som gjør at du føler deg godt innpakket når du sitter i førersetet. Dette gir også mulighet for et digert rom under midtarmlenet, samtidig som du ikke trenger å slippe armen langt ned for å nå girspak eller andre knapper. Alt er plassert innenfor hvilestillingen.

HEFTIG: Det er lenge siden vi har sett et mer funksjonelt og praktisk interiør, som samtidig gir en svært god opplevd kvalitetsfølelse. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Den opplevde kvalitetsfølelsen er også hevet betraktelig, og alt fra stoff i seter, materialet i dashbord, til knapper og brytere føles solid. På dette området er gapet mellom premiumklassen og de øvrige i ferd med å spises opp.

Ryggen på stolene foran er formet på en måte som gjør at de bygger lite i dybde, noe som igjen gir god plass også for de bak. Setene har dessuten en hardplast bakside, som kan høres billig ut, men som har en logisk funksjon. De er langt lettere å holde rene enn stoff. Vi skulle gjerne sett at baksetet hadde skinner og kunne flyttes i lengderetning, men den gang ei.

For den som er villig til å betale for ekstra komfort, kan man få bilen med alskens herligheter. Massasjeseter står på listen. Det samme gjør et heftig stereosystem fra Focal. Apple Car Play, Android Auto og MirrorLink er også på plass.

LES OGSÅ: Her er en sportsbil på samme plattform

Ladbar fremkommelighet

Meningen med en SUV er for mange at den skal ha god fremkommelighet. Bakkeklaringen inviterer til det samme. Dessverre kan du se langt etter firehjulsdrift – foreløpig.

Det kommer først når 3008 blir å få som ladbar hybrid i 2018, da med elektrisk innslag av bakhjulene ved behov. Ryktene sier at den får en 200-hesters bensinmotor som jobber i kombinasjon med en 100-hesters elmotor. Batterikapasitet vet vi foreløpig ikke noe om.

Frem til den tid er det elektronisk assistanse på forhjulene som er virkemiddelet, i form av antispinnsystem som har flere forskjellige innstillinger.

Forrige generasjon kom som en ren Hybrid4, den gang ikke ladbar.

HØYREIST: Med en bakkeklaring på nesten 22 centimeter sier det seg selv at bilen blir høy. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


AGP

Systemet kalles Advanced Grip Control, og har fem forskjellige posisjoner merket Normal, Snø, Gjørme, Sand, eller ESP av.

Bilene med dette systemet har et ekstra kommandohjul i midtkonsollen hvor du velger posisjon for aktuelt føreforhold.

Dersom du velger en bil med dette systemet, vil du også få en bil med M+S-dekk. Årsaken til at dette er at systemet er konfigurert for denne type dekk, som lenger ned i Europa fungerer helt greit som helårsdekk. Dessverre er vi ikke like begeistret for slike her til lands, ettersom de verken er gode sommerdekk eller vinterdekk, men et kompromiss midt i mellom.

Personlig ville vi sett nøye på utstyrslisten og sjekket hvorvidt det var andre ting vi heller ville plukket for pengene, enn å velge et system for ekstra fremkommelighet som er avhengig av hjul som verken er gode på sommer eller vinterføre.

Advanced Grip Control er mulig å få på de øverste utstyrsversjonene, men bilen vil aldri bli noe mer enn tohjulsdreven. Når det gjelder utstyrsversjoner, kommer bilen med fem alternative utstyrsnivåer, inkludert GT og GT-Line. Kom deg opp på Allure, som er nivå tre, og du har mye av det som bør være på en ny bil i dag, og litt til.

Prisen?

Den er dessverre ikke klar, men tradisjonen tro når vi spør importører om den slags før prisen endelig er fastsatt: Konkurransedyktig.

Vi har likevel grunn til å anta at den havner et sted rundt dagens utgave.

Se flere bilder her:

Foto: PEUGOT
Foto: PEUGOT
Foto: PEUGOT
Foto: PEUGOT
Foto: PEUGOT
Foto: PEUGOT
Foto: PEUGOT
Foto: Peugeot
Foto: PEUGOT