Peugeot 607 billigere med sterkere dieselmotor

Peugeots store og komfortable sedan, 607, koster fra 437.900 kroner med bensinmotor. Med den nye versjonen 2,0 HDi utstyrt med en sterk dieselmotor på 136 hestekrefter og 320 newtonmeter blir heretter prispåslaget i forhold til bensin minimalt: Dieselcruiseren kommer nå godt under 450.000 kroner.

Vis mer

Peugeot 607 billigere med sterkere dieselmotor

  1. Store bilder


607 er en original i det norske billandskapet, svær, rommelig og komfortabel men uten image-fordelen merker som Mercedes og Audi har i storbilklassen. Prismessig kommer den imidlertid en del heldigere ut enn rivalene - ihvertfall når man ser på de mer moderate motoriseringene.

Mindre, sterkere

Nå er den tilgjengelig med en fordelaktig diesel-toliter, den samme som sitter i lillebror 407. Motoren erstatter 2,2 HDi som gikk ut av produksjon i september 2005, og er et resultat av satsing på stadig mer effekt i forhold til volum. 2,0 HDi har, som forgjengeren, en effekt på 136 hestekrefter, men er noe sterkere med sitt dreiemoment på 320 newtonmeter ved 2.000 omdreininger i minuttet. Dette er tilstrekkelig til å gi den store og tunge sedanen brukbare ytelser på veien med en topphastighet oppgitt til 207 kilometer i timen og 0 til 100 på 11,6 sekunder - samtidig som forbruket holdes på et moderat nivå, ifølge Peugeot 0,61 liter per mil ved blandet kjøring.

Vis mer


Konkurransedyktig

Forgjengeren 2,2 HDI kostet 454.900 kroner i 2005. Nye 607 2,0 HDi blir priset til 442,900 kroner. Dette er selfølgelig fortsatt mye penger, men en god del utstyr er standard utover det minimale man forventer i denne klassen. For eksempel hører følgende med i standardutrustningen: elektrisk justering av setene, parkeringsassistanse foran og bak, dekktrykkssensor, regnsensor, xenonlys, tåkelys og to-sone automatisk klimaanlegg samt 17-tommers aluminiumsfelger. Likeledes får man elektrisk, fjernbetjent åpning av bagasjelokket, som også lukkes ved et tastetrykk og en Webasto kjøre-og kupévarmer med tidsinstilling.

Bilen er dermed totalt sett konkurransedyktig på pris/utstyr i forhold til diesel-sedanene i tolitersklassen fra trioen Audi, BMW og Mercedes og det må til for å komme på tale som alternativ til de nevnte premium-merkene. 607 har tross alt sin lille nisje her i landet og selges i et hundretall eksemplarer på et år. Med den nye varianten håper Peugeot å legge litt på det tallet.

  • Store bilder av Peugeot 607
  • Vi testet Peugeot 607 i fjor sommer med den største dieselmotoren. Les testen her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder