Peugeot 605 SRI 1990: Havari?

Bilmerke: Peugeot
Modell: 605 SRI
Motor: 2.0 - 122hk
Årsmodell:1990
Kilometerstand: chassis 245.000 / motor: 185.000

Problem:
Det var skiftet motor i 1995 ved ca. 60.000 Jeg overtok bilen ved 220.000/160.000km

Ved overtakelse oppfattet jeg det slik at registerreim var skiftet....dette skulle jeg selvfølgelig fått dokumentert.... På en kjøretur, etter 30 km jevn landeveiskjøring, ved HELT JEVN fart på en slette stopper bilen mens ladelampa lyser. I etterkant er jeg usikker, men da bilen stoppet ga jeg instinktivt gass, og jeg lurer litt på om bilen tente ett kort sekund .....? Jeg registrerte ingen ulyder når motoren stoppa - bare ladelampa som lyste. Etterpå kjinner motoren VELDIG lett - uten kompresjon.... Mine tanker gikk mot registerreima - det mente også VIKING redningsbil.

Bertel & Steen mener det er "lite sannsynlig at dette har gått bra". De mente det er veldig sannsynlig at en eller flere ventiler har fått en smell og er bøyd - og ikke er tett lenger.... Bilen er bare verd ca. 20-25.000, så det er begrenset hvor mye som det er lønnsomt å koste på bilen...

Spørsmålet mitt er:
Er det egentlig noe sjanse for at ventiler/topp har klart seg? - jeg har skjønt at dette er forskjellig for ulike motortyper...? Er det vanskelig/mye arbeid å kontrollere om ventilene er rette og tette...?

Svar: Jeg må nok si meg enig med Bertel & Steen at ventiler og mulig ventilseter og stempler har fått en smell. For å sjekke dette setter vi hos oss kamakselen slik at begge ventiler er lukket og så setter vi på lufttrykk via et apparat som kan måle lekkasje i %. Da får vi en ide om hvordan det har gått med ventiler. I tillegg så kan vi se ved å ta av toppdekselet hvordan det ser ut når kammene på kamakselen står rett opp. Da må jo ikke ventilløfterene ha unormalt mye slakk.