Foto: Peugeot
Foto: PeugeotVis mer

Peugeot 508 RXH: Mye krefter, lite forbruk

Så er allroad-versjonen av Peugeot 508 offisiell. Og det er en hybrid.

Denne bilen kunne vi, takket være våre spionfotografer, fortelle om allerede i vinter. Vi kalte den bilen Norge har ventet på, og mye kan tyde på at det stemmer. Se bare: Stor familiestasjonsvogn, 200 hestekrefter, drift på alle fire og godt under halvliteren på mila i forbruk!

Dieselhybrid

Dere som følger med vil allerede vite hvordan Peugeot får dette til. Løsningen Peugeot har valgt når det gjelder firehjulsdrift er en snedig kombinasjon av hjelp til fremkommelighet og hjelp til lavere forbruk og utslipp. Denne løsningen, som er en verdenspremière, har vi tidligere omtalt i denne artikkelen. Hovedkraftkilden er 2.0 HDI dieselmotoren på 163 hestekrefter og 300 newtonmeter, som ligger foran. Den kan få drahjelp av elmotoren som ligger bak - en kompakt elmotor på 27 kilowatt (37 hestekrefter). Den produserer også hele 200 newtonmeter fra stående start. Maksimalt dreiemoment fra drivlinjen er solide 450 newtonmeter.

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot

Bilen er noe hevet i forhold til standard 508, på samme måte som Volvo XC70 og Audis Allroad-modeller. Det bekreftes for øvrig ellers at bilen, som 3008 HYbrid4, vil kunne kjøres i fire forkjellige modi, ZEV, 4WD, Sport og Auto, der ZEV står for Zero Emission Vehicle - altså fremdrift kun med strømdrift.


109 gram

Forbrukstallene som oppgis av Peugeot og som er forelagt typegodkjenningsinstansene, er 0,43 liter per mil ved bykjøring, 0,40 på landevei og 0,42 liter ved blandet kjøring. Det gir CO2-utslipp på lave 109 gram per kilometer, hvilket er oppsiktsvekkende tatt i betraktning kreftene denne bilen rår over - og særlig lett blir den heller ikke.

Egen modell

Peugeot 508 RXH skiller seg fra 508 på flere områder. Den er bredere, høyere, har ny front og ny styling rundt hele bilen. Grillen er også ny og i støtfangeren foran har den tre vertikale LED-lys, hvilket er spesielt for denne bilen. Av standardutstyr får den blant annet seter i skinn og Alcantara, navigasjon, laminerte sideruter, 18-tommers felger, panoramatak og head-up display.

Passer for Norge

Denne modellen vil - særlig her i landet - bli et velkomment supplement til den allerede eksisterende 508-serien, som etterhvert har begynt å gjøre god figur på registreringsstatistikken. Vi likte for øvrig bilen godt da vi testkjørte den i vinter, både som sedan og som stasjonsvogn. (les om det her).

Peugeot 508 RXH vises på bilutstillingen i Frankfurt denne uken, og bilen vil komme i salg våren 2012.

Artikkelen ble første gang publisert 13. juli 2011.