Peugeot 508 RXH har firehjulsdrift og bedre fremkommelighet enn vanlig 508. Foto: Knut Moberg
Peugeot 508 RXH har firehjulsdrift og bedre fremkommelighet enn vanlig 508. Foto: Knut MobergVis mer

Peugeot 508 RXH: 492.000 kr

Så greide de likevel å få prisen ned i et anstendig beløp - og dette er bilen verdt.

Dette er riktignok ikke - hvis man ser på forholdet pris/ytelser - den beste Peugeot 508 etter vår mening. Men med den prislappen kan den allikevel bli et interessant kjøp for mange.

Dårlig er ikke Peugeot 508 RXH, det er bare det at de fleste som ser etter en økonomisk, men romslig og praktisk løsning for å frakte familien ikke trenger en bil med to motorer, 200 hestekrefter og avansert hybridteknologi med firehjulsdrift inkludert. Og en - riktignok noe trangere - Audi A4 Allroad quattro med 163-hesters dieselmotor og S tronic dobbeltkløtsjgirkasse koster ikke SÅ mye mer - fra 509.000 kroner.

Tidlig med ny teknologi

Noen, derimot, vil la seg besnære av hybridteknologien med det underliggende "miljø-alibiet", den ekstra bakkeklaringen og muligheten for å be bakhjulene om å hjelpe til litt med å få bilen ut av litt kinkige fremkommelighetssituasjoner. På sett og vis var vi litt snille da vi ga bilen en femmer på terningen, men vi ønsker å belønne de som våger å ta skrittet med å introdusere hittil uprøvd teknologi i mainstream-markedet. Det er også positivt at bilen i indre bystrøk kan kjøre på kun eldrift over en distanse på opptil tre kilometer - altså uten lokal forurensning.

Og normert CO2-utslipp er begrenset til 107 gram per kilometer - det er meget bra, og tilsvarende en vanlig småbil.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Paugeot
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Peugeot 508 RXH har firehjulsdrift og bedre fremkommelighet enn vanlig 508. Foto: Knut Moberg

Les her om Peugeots nye SUV, 4008

Dyrere, men ikke SÅ mye

508 RXH er imidlertid temmelig tung, den har trangere bagasjerom på grunn av elmotor og batteripakke, og den blir dyrere enn eksempelvis den aldeles utmerkede, forhjulsdrevne 508 1.6 HDi stasjonsvogn med en tilstrekkelig 1,6-liters dieselmotor, som koster mellom cirka 300.000 og 340.000 kroner, avhengig av utstyrsnivå. Men det viser seg nå at RXH ikke blir fullt så mye dyrere som vi trodde - vi så for oss opp mot 600.000 kroner vekt, motorisering og teknologi-påslag (største dieselmotor, hybriddrift og firehjulsdrift), tatt i betraktning.

Vi har kjørt helt nye Peugeot 208

Velutstyrt

Øverste utstyrsnivå heter Allure, og det får du som standard hvis du kjøper dieselhybriden RXH til 492.000 kroner. Det innebærer blant annet konstantfartsholderl, regnsensor, interiør i delskinn med elektrisk justering av seter foran, tilleggsvarmer, 18-tommers smidde felger, ekstra fargede sideruter bak, panorama glasstak, elektrisk drevne vinduer foran og bak, navigasjon med kart på harddisk, 7-tommers skjerm, bluetooth, HUD (head-up display) i farger, USB- og AUX-inngang, 8 høyttalere med Arkamys lydsystem, tosoners klimaanlegg og LED interiørlys.

Peugeot 508 RXH kommer til Norge senhøstes.