Peugeot 308 SW prøvekjørt

307 SW har fått sin etterfølger, og vi har kjørt den.

SARDINIA (DinSide Motor): Det er nå åtte måneder siden etterfølgeren til suksessen Peugeot 307 ble lansert, og på den tiden har kombiversjonen av 308 rukket å bli solgt i over 200.000 eksemplarer.

Utvider modellrekken

Peugeot ruster nå opp med nye versjoner av den vellykkede kompaktbilen; en sportsligere bensin-turboversjon som vi snart vil bringe omtale av, samt den viktige stasjonsvognutgaven som vi nå har prøvekjørt.

Egenart

Vis mer

Peugeot 308 SW prøvekjørt

  1. Store bilder!
Vis mer


Peugeot 307 ble en stor suksess i kompaktklassen takket være en appell som bygget på både estetisk egenart, praktiske egenskaper og kjørbarhet. Med SW-utgaven bragte Peugeot noe nytt til stasjonsvognfamilien; takket være en større grad av romslighet og fleksibilitet enn konkurrentene fremsto den som et mer "personbilaktig" alternativ til de høyreiste fleksibilene. Vi testet den til og med her på DinSide mot fleksibilene - og den tapte. Den var nemlig ikke noen MPV - men en ambisiøs stasjonsvogn. Og i en sammenligningstest mot konkurrerende stasjonsvogner ville resultatet sett annerledes ut.

Viderefører arven

Nye 308 SW tar opp arven etter forgjengeren uten å tilføre noe særlig nytt. Bilen oppdaterer konseptet og forbedrer det på en rekke punkter. Sett at konkurrentene ikke har fornyet seg i særlig grad, men har overlatt familievennlig innovasjon til fleksibil-segmentet, er 308 per 2008 et attraktivt produkt - noe på siden av det som vanligvis tilbys i dette segmentet. Vi tenker da hovedsaklig på VW Golf, Kia cee'd, Hyundai i30, Ford Focus og Opel Astra - alle i romslige stasjonsvogn-utgaver. Faktum er at 308 SW på mange måter nærmer seg mellomklassens stasjonsvogner, (romslighetsfølelsen er til og med bedre enn i en Toyota Avensis stasjonsvogn), og at den altså kan tilby en tredje seterad.

Har vokst

Vis mer


308 SW er nemlig en god del større enn kombi-versjonen. Den økte lengden fordeler seg på ti centimeter ekstra akselavstand og i overkant av 12 centimeter mer overheng bak. Den totale lengden er dermed 450 centimeter - for øvrig 7 centimeter mer enn stasjonsvognutgaven av 307. Bredden har også økt - med vel fem centimeter i forhold til forgjengeren. Bredden på 181,5 centimeter (samme som kombien) har gjort det mulig både å øke den innvendige plassen i albuehøyde og å forbedre kollisjonssikkerheten i tilfelle sammenstøt på siden av bilen.

Rommelig

Vis mer


I tråd med de ytre dimensjonene oppleves 308 SW som meget romslig både foran og bak, og kupéen er lys og trivelig. SW har det store panoramataket i glass som standardutstyr, og det gir selvsagt mye lys i kupéen, men det kan også bli for mye av det gode på varme sommerdager. Da er det greit å kunne trekke for beskyttelsesgardinet som opereres elektrisk med en bryter i midtkonsollen.

Opp til syv seter

Dørene åpnes vidt både foran og bak og gjør det enkelt å stige inn og ut. Det er lett å finne seg til rette både for fører og passasjerer; også høye personer får fint plass i baksetet - på annen seterad. Når det gjelder tredje seterad er den, som i fleksibilene av tilsvarende klasse, forbeholdt barn eller voksne som godtar å brette seg sammen for en kortere men nødvendig kjøretur. Heldigvis dreier det seg om to adskilte seter som kan justeres - eventuelt fjernes - uavhengig av hverandre. Dette er for øvrig ekstrautstyr, og det er like greit - det viser seg i praksis at de færreste virkelig trenger syv seter i en personbil.

Overflødige seter kan fjernes

Vis mer


Det er også noe som gjør at 308 SW - bortsett fra at den har en personbils profil og kjøreegenskaper - ikke konkurrerer direkte med fleksibilene Mazda 5, Toyota Verso, Opel Zafira, Renault Grand Scénic eller VW Touran. Man kan riktignok folde ned setene, inklusive passasjersetet foran, for å øke lasteplassen. Men bilen er ikke høy som en ren fleksibil, og vil man maksimere lastevolumet og ha et flatt lastegulv dreier det seg om å fjerne setene - de kan nemlig tas ut av bilen, noe som forvandler den til en romslig varebil. Det er imidlertid en ganske omstendelig operasjon, og man må ha et sted å gjøre av de overflødige setene.

Kjører bra

Vi kjørte 308 SW på landeveier av varierende art og har ikke noe å utsette på kjøreegenskapene tross en relativt enkel (men gjennomarbeidet) løsning når det gjelder hjulopphenget bak. 308 fungerer fint også ved aktiv kjøring og dempingen er forsterket tilstrekkelig i forhold til kombien til at de nødvendigvis økede lastvekselreaksjonene ikke forårsaker bryderi ved normal til ganske sporty kjøring. Det gjenstår selvsagt å teste bilen under norske forhold og med full oppakning...

Vi henviser for øvrig til vår lanseringsartikkel og test av 308 kombi - se lenke nederst i artikkelen.

Fin med bensin

Vis mer


Når det gjelder motoriseringene er det velkjente maskiner, og selv om 1.6 HDI-versjonen på 109 hestekrefter gir utmerkede ytelser og vil vise seg adskillig avgiftsgunstigere, syntes vi at bilen først fullt ut kom til sin rett med den ypperlige 1.6 turbo-motoren på 150 hester. Med sin gjennomgående trekkraft, gangkultur og fløyelsmyke oppførsel er dette en motor som gjør at du bare kan kjøre - og glemme at det er noen motor der. Sportslig - nei (men det vil man ikke ha i denne bilen), men behagelig og ultra-komfortabel drivkraft - ja.

Flott ny girkasse

I forhold til test vi tidligere har gjennomført med 308, og som vi henviser til for mer om motorer og kjøreegenskaper, skylder vi å gjøre oppmerksom på at vi nå fikk kjøre 308 SW med den nye seks-trinns manuelle girkassen. Det hjalp en god del til å gi en bedre kjøreopplevelse og en bedre utnyttelse av motorressursene - særlig for bensinvariantens vedkommende - og sjaltingen foregikk mer kontant og presis enn noe vi har opplevd hos Peugeot tidligere.

Priser kommer...

Vis mer


Utstyrsnivåene er kjent, men i og med at importøren ikke har ferdigforhandlet prisene i skrivende stund, vil vi komme tilbake til dette når det går an å sette konkrete tall på de forskjellige versjonene. Inntil videre blir vi minnet om at, i tilfellet 307, ble det lagt på cirka 15.000 kroner for stasjonsvognutgaven i forhold til kombi-utgaven (med tilsvarende motor og utstyrsnivå), og ytterligere 15.000 kroner for SW-utgaven.

308 stasjonsvogn og SW vil introduseres for forhandlerne i sommer og vil kunne leveres til kunder fra august/september. I Norge utgjør disse versjonene en dominerende del av salget mens de i verden for øvrig utgjør en knapp femtedel av den totale etterspørselen. Salgsmålene for Norge vil bli spikret når prisene er endelig fastsatt, men importøren legger ikke skjul på at 4.000 eksemplarer i løpet av 2009 er det man forventer 308 skal greie når de viktige variantene da er på plass.

  • Se store bilder fra lanseringen her!
  • Les vår første test av Peugeot 308 her!
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder