<b>KOMMER I JULI:</b> Stasjonsvognene i dette segmentet vokser seg stadig større.  Foto: Peugeot
KOMMER I JULI: Stasjonsvognene i dette segmentet vokser seg stadig større. Foto: PeugeotVis mer

Peugeot 308 SW er priset

308 ble kåret til Årets Bil 2014, og nå dukker snart stasjonsvognen opp. Her er prisene.

Peugeot 308 ble på bilmessen i Geneve tidligere denne måneden kåret til Årets Bil 2014 i Europa, men da som kombiversjon.

Men her til lands er det stasjonsvognsutgavene som er mest populære, og først i dag ble prisene offentliggjort.

Vi kåret Tesla Model S til Årets Bil i Norge

For 242.000 kroner får du rimeligste versjon, en 308 SW 1.6 HDi Access, med 5-trinns manuell girkasse og 92 hestekrefter under panseret.

Typiske konkurrenter vil være VW Golf stasjonsvogn, Toyota Auris Touring, pluss stasjonsvognene av Hyundai i30 og Kia Cee'd.

Snill design

Peugeot har med 308 lagt mye av den typisk franske designen til side, og laget en bil som skal appellere mer mot et bredere og internasjonalt marked. Ikke det at forgjengeren var veldig sær, men den nye generasjonen 308 sklir nok lettere hjem hos en større kjøpergruppe.

Se flere bilder:

KOMMER I JULI: Stasjonsvognene i dette segmentet vokser seg stadig større. Foto: Peugeot
FLATT GULV: Legg ned seteryggene i baksetet, og du får et svært plassøkonomisk lasterom. Foto: Peugeot


Bak rattet er det ingen forskjeller i forhold til kombiversjonen, men bagasjerommet er her på hele 610 liter, før du begynner å legge ned seteryggene. Når setene er lagt ned blir gulvet så godt som helt flatt, og dermed svært praktisk.

Vokser seg stor

Bilen måler 4,58 meter i lengde, noe som igjen viser at bilene i det såkalte c-segmentet vokser seg større. Flere kunder velger derfor å gå en bilklasse ned, ettersom det utgjør veldig lite rent fysisk. Når det gjelder prisen utgjør det en god del.

Nye 308 SW er i likhet med kombiutgaven basert på PSAs nye EMP2 modulære plattform. Enhver bilprodusent er svært opptatt av vektreduksjon om dagen, noe den nye plattformen er en del av. Dette tillater igjen en downsizing i forhold til motoriseringene, uten at det skal gå på bekostning av ytelsene.

FLATT GULV: Legg ned seteryggene i baksetet, og du får et svært plassøkonomisk lasterom. Foto: Peugeot Vis mer


Fire + tre

Til sammen blir det fire forskjellige motoriseringer å velge mellom. Av disse er PureTech 1.2 e-THP (130 hk) og 2.0 BlueHDI (150 hk) helt nye, og tilfredsstiller naturligvis Euro 6-kravene.

Til disse fire motorene blir det til sammen tre girkasser å velge mellom. Av utstyrsnivåer kan du velge mellom Access, som er det enkle, deretter Active eller Allure.

I slutten av april får vi teste den nye 308 SW, og i juli kommer på markedet i Norge.

Dette er prisene:

  • 308 SW Access 1.6 HDi 92 hk 5-trinns manuell: 242 000
  • 308 SW Active 1.6 HDi 92 hk 5-trinns manuell: 252 000
  • 308 SW Active 1.6 e-HDi 115 hk 6-trinns manuell: 272 000
  • 308 SW Active 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns manuell: 267 000
  • 308 SW Active 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns automat: 282 000
  • 308 SW Allure 1.6 HDi 92 hk 5-trinns manuell: 276 000
  • 308 SW Allure 1.6 e-HDi 115 hk 6-trinns manuell: 292 000
  • 308 SW Allure 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns manuell: 287 000
  • 308 SW Allure 1.2 e-THP 130 hk 6-trinns automat: 302 000
  • 308 SW Allure 2.0 BlueHDi 150 hk 6-trinns manuell: 307 000
  • 308 SW Allure 2.0 BlueHDi 150 hk 6-trinns automat: 322 000