Peugeot 308 prøvekjørt

Bilen oppleves som en videreutviklet 307 som ikke har tatt den helt ut.

COLMAR (DinSide Motor): Det var ikke fritt for at vi ble en anelse skuffet da vi fikk se de første bildene av nye Peugeot 308 for en tid siden. De visuelle endringene er nemlig såpass begrenset at det grenser til en større ansiktsløftning.

Tøff

Vis mer

Peugeot 308 prøvekjørt

  1. Interiørbilder
  2. Eksteriørbilder
Vis mer

På den annen side: Bilen ser unektelig minst like tøff ut som forgjengeren, samtidig som linjeføringen er blitt noe mer dynamisk. Dette har sammenheng med at bilen er blitt en del bredere og har fått bredere sporvidde. Lengden er også noe økt, og disse økte dimensjonene kombinert med at bilen er blitt noe lavere, gjør også at bilen ikke stikker seg ut i forhold til konkurrentene på samme måte som 307 gjorde i sin tid. De "vitale mål" er som følger: Lengde: 427,6 cm (+7,4 cm), bredde: 181,5 cm (+8,5 cm), høyde: 149,8 cm (-1,2 cm).
Resultatet er en mer "sammenkrøpet" silhuett som er mer i tråd med den kattedyr-inspirerte designen samtidig som overhengene, særlig foran, er tydligere sett fra siden. Ikke rart; akselavstanden er nemlig uforandret (261 cm - 3 cm mer enn VW Golf).

Evolusjon

Peugeot har da også valgt i stor grad å basere seg på den velprøvde 307-plattformen (som også deles av Citroën C4), for å utvikle den nye modellen. Dette har sammenheng med behovet for kostnadsbesparelser men skal også gjøre at kvalitetsnivået blir lettere å opprettholde/forbedre i og med at et antall komponenter var anvendt i foregående modell med det erfaringsmateriale som medfølger.

Forsterket

Samtidig har man, for å holde et høyt nivå når det kommer til passiv sikkerhet, foretatt endringer / forsterkninger i selve strukturen, for bedre å fordele effekten av den ødeleggende energien ved et sammenstøt. Bilen har da også fått sine fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest, med høy score også på sidekollisjonstesten. På den annen side har bilen blitt en del tyngre enn forgjengeren - uten å være oppsiktsvekkende tung for sitt segment (fra noe under 1,3 til en del over 1,4 tonn oppgitt egenvekt avhengig av motor).

Velkjørende

Vis mer


308 er som nevnt noe bredere og lavere enn 307, og har bredere sporvidde og lavere tyngdepunkt. Den har også et understell som oppleves som forseggjort med en bra balanse mellom komfortabel avdemping og effektive kjøreegenskaper. Vi kjørte forskjellige versjoner av bilen på forskjellige typer vei i Alsace og fant bilen fullt på høyde med det vi forventet fra Peugeot i så måte. 308 er lettkjørt og stabil med gode egenskaper under kjøring på svingete vei; bilen kan kjøres aktivt og presist i svingene uten at den oppleves som spesielt kvikk/underholdende. Hjulopphenget takler bra ujevnheter av forskjellige slag og tilbakemeldingene virket gode men vel merkbare med de største felgene.

Lavmælt

Vis mer


Peugeot har gjort fremskritt når det gjelder lyddemping. 308 er mer stillegående enn 307 var det - ikke det at den var noen bråkmaker heller. Det hjelper selvfølgelig at motorene er av de som støyer minst i klassen - med det forbehold at dieselmotorene - og særlig 2.0 HDi, bryter muren for hva som er behagelig under høy belastning (fra rett under 4.000 omdreininger). Men hvorfor ligge i et så høyt turtallsregister?

Komfortabel

Når det gjelder kjørekomfort er det ingen tvil: 308 har et bra komfortnivå. Vi vil være mer presise hva angår dette kapitelet etter en grundig test. Vi opplevde nemlig merkbare forskjeller avhengig av motorisering og hjuldimensjoner - hvilket for så vidt er normalt. Etter å ha kjørt relativt korte turer med forskjellig utstyrte biler er vårt inntrykk at 16-tommere holder i massevis når det gjelder å få til et bra kompromiss mellom kjøreegenskaper og komfort.

Vis mer


308 kommer i skrivende stund med et utvalg på to bensinmotorer, 1.6 VTi (120 hk) og 1.6 THP (150 hk), og to dieselmotorer, 1.6 HDi/109 hk og 2.0 HDi/136 hk. Vi prøvekjørte 1.6 THP samt 1.6 og 2.0 HDi. Flere motorer vil komme etterhvert; en 1.4 bensin på 95 hk, en 90-hesters versjon av 1.6 HDi (med eller uten partikkelfilter) samt en 140-hesters versjon av 1.6 bensinmotoren med automatgir.

Imponerer med bensin

Vi har tidligere kjørt den i 207, og bensinmotoren på 1,6 liter utviklet i samarbeid med BMW imponerer stort også i 308. Den er utstyrt med en twin scroll turbo og har en maksimal effekt på 150 hestekrefter, men det er særlig dens svært elastiske og kultiverte oppførsel som gjør den spesielt behagelig å kjøre. Den oppleves som både mykt kraftfull og fyldig. Et anselig dreiemoment på 240 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.400 omdreininger og motoren har et skyv fra lave turtall som en momentsterk dieselmotor mens den samtidig er turtallsvillig og sprek ved høye turtall. Bilen var utstyrt med en femtrinns manuell girkasse som fungerer greit, og motorens karakter gjør at man ikke savner noe sjettegir. Spakens vandring og presisjon kunne imidlertid med fordel vært noe bedre.

Velkjent diesel

Vis mer


Også på dieselsiden er 308 godt motorisert. For de fleste vil 1.6 HDi greie seg i lange baner mens de som vil ha ekstra "trøkk" nok må være villig til å betale et ganske betydelig mellomlegg for å oppgradere til 2.0 HDi - en motor som gjør bilen til en motorveikrysser av rang. Begge motorene, kjent fra en rekke modeller av merkene Peugeot, Ford, Citroën og Volvo, er moderne og kultiverte common-rail dieselmotorer. Vi opplevde imidlertid 1.6-literen som noe mykere og mer elastisk selv om den er mindre kraftfull. Den er også disponibel ved lavere turtall. 1.6 HDi yter 109 hestekrefter og stiller med et dreiemoment på 240 newtonmeter ved 1.750 o/min (260 Nm med overboost, det vil si midlertidig øket trekkraft ved full belastning). Toliteren har i denne bilen en toppeffekt på 136 hk og maksimalt dreiemoment ved 2.000 o/min på 320 Nm (340 med overboost). Begge motorene leveres med partikkelfilter standard. 2.0 HDi vil også komme i kombinasjon med en 6-trinns automatgirkasse.

Noe mer plass

Vis mer


Plassforholdene innvendig er noe forbedret i forhold til forgjengeren, men det er tydelig at de økte dimensjonene i større grad er gått til å modernisere designen, øke soliditeten og kollisjonssikkerheten samt få plass til flere komfort-elementer så som mer støydemping. Kupeen oppleves som romslig, luftig og lys (særlig med panoramataket som er tilgjengelig på de mer velutstyrte versjonene, og bakseteplassen er slett ikke dårlig - uten å imponere i forhold til forgjengeren. Det vil også si at 308 ikke kan kalles overlegen i forhold til konkurrentene.

Ingen fleksibil

Utviklingen i forhold til forgjengeren, som særlig imponerte med god plassutnyttelse da den kom i 2001, er utilstrekkelig til at aha-opplevelsen fra den gang fornyes. 308 oppleves som en romslig kombi i kompaktklassen, og oppbevaringsrom er det flust av. Derimot finner vi det kritikkverdig at bakseteløsningen ikke er mer moderne - her kunne Peugeot ha scoret tilleggspoeng. Slik det er må setene (delt 60/40) legges ned på klassisk vis - seteryggen legges ned etter at sitteputene er vippet opp. Dessverre må man enten skyve frem forsetene eller fjerne hodestøttene hvis ikke personene i forsetene er under middels høyde. Det er ikke spesielt tungvint, men altså ikke lenger helt tidsmessig for en helt ny bil. Vi håper fleksibiliteten blir bedre i den kommende SW (stasjonsvogn-utgaven).

Forbedret ergonomi

Vis mer


Førermiljøet er meget behagelig. Både i de middels - og øvre utstyrsnivåene vi fikk prøve konstaterte vi en påtagelig forbedring både når det gjelder brukervennlighet og opplevd kvalitet. Blant annet opplevde vi dreiehjulene for betjening av informasjons- og underholdningssystemene som praktiske og lettbetjente. "Escape"-funksjonen er lett tilgjengelig, hvilket særlig er nyttig i tilvenningsfasen.

Utstyr

308 har fått et gjennomgående forbedret utstyrsnivå i forhold til 307, men heller ikke her har det forekommet noen revolusjon. Tilgjengelig utstyr inkluderer imidlertid nå eksempelvis harddiskbasert navigasjonssystem og dekktrykkssensorer.

Peugeot 308 blir lansert i Norge i forbindelse med Bil07-messen på Lillestrøm 7. november 2007. Prisene er ikke fastsatt ennå, men forventes å stige i forhold til 307. Riktignok har nykommeren jevnt over lavere CO2-verdier, men den økte vekten mer enn oppveier for dette avgiftsmessig.

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder