308 kommer med et bredt spekter av motorer Foto: Peugeot
308 kommer med et bredt spekter av motorer Foto: PeugeotVis mer

Peugeot 308 med facelift

Peugeot 308 oppdateres med et forfrisket utseende og gjerrigere motorer.

Ansiktsløftningen er nok nødvendig for å holde oppe oppmerksomheten når man kjemper i den tøffe kompaktklassen mot biler som Volkswagen Golf og Ford Focus. Her er det fort gjort å bli glemt, og 308 har nok blitt litt overskygget både av nevnte Golf og faktisk også sin egen storebror 3008, i alle fall hva gjelder salgstall.

Ansiktsløftningen gjelder forøvrig for alle utgaver av 308, altså både kombikupeen, kabrioleten CC og stasjonsvogna SW, med mulighet for syv seter.

Mer beskjeden

Den tydeligste endringen finner man i fronten. Den store åpne grillen er erstattet med en litt mer beskjeden variant, i tråd med det vi finner på nye 508. Også frontlyktene, luftinntakene og støtfangeren med LED-lys er nye.

Slipper ut mindre enn Golf

Vel så interessante er kanskje de tekniske endringene. Her har fokuset ligget på reduserte CO2-utslipp. Det har resultert i at den mest effektive versjonen skal slippe ut så lite som 98 gram per kilometer. Den gjerrigste utgaven i dag slipper til sammenligning ut 114 gram. Målestokken i klassen er Volkswagen Golf Bluemotion som slipper ut 99 gram i dag.

Peugeot oppgir ikke forbruket i pressemeldingen, men 98 gram CO2 tilsvarer omtrent 0,37 liter per mil.

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
308 kommer med et bredt spekter av motorer Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot



112 hestekrefter

Denne utgaven kommer riktignok noen få måneder etter lanseringen av øvrige varianter, men allerede fra start er laveste utslippstall 104 gram. Den aktuelle motoren er 1.6 HDi med 112 hestekrefter og 270 newtonmeter. Denne kan utstyres både med vanlig manuell girkasse og den elektronisk styrte manuelle girkassen EMG.

For å oppnå det lave utslippstallet, har man fått på plass et automatisk start/stopp-system og lettrullende dekk, minsket vekt og luftmotstand og endret litt på servostyringen.

Dugelig 92-hester

Øvrige motorer spenner fra 92 til 200 hestekrefter, totalt 8 i tallet, jevnt fordel på bensin og diesel. Den sterkeste er en GTi-utgave som hittil ikke har vært tatt inn til Norge, og som neppe kommer nå heller. Den mest effektsvake har den velkjente dieselmotoren på 1,6 liter, og med 230 newtonmeter burde den passe brukbart i Norge.

De nye versjonene av 308 skal vises på bilutstillingen i Genève i mars og kommer på markedet kort tid etter, litt senere på våren.