<b>SUPER-YTELSER:</b> 308 R HYbrid får firehjulstrekk, gjør 0-100 på 4 sekunder og har snittforbruk på 0,3 liter pr. mil. Foto: PEUGEOT
SUPER-YTELSER: 308 R HYbrid får firehjulstrekk, gjør 0-100 på 4 sekunder og har snittforbruk på 0,3 liter pr. mil. Foto: PEUGEOTVis mer

Peugeot 308 kommer som superbil!

Med hybridløsning blir den i tillegg «miljøvennlig».

Det er snart et par år siden Peugeot lanserte dagens 308, som attpåtil ble årets bil i Europa. Siden har det kommet flere varianter, sist ut det sportslige alternativet 308 GT.

Den opplevdes ikke som en fullgod konkurrent til GTI-biler som VW Golf GTI og Ford Focus ST. Det vil nok først komme med 308 GTI, som kommer senere i år.

Men de nevnte tyskerne har også ekstreme alternativer som Golf R med 300 hestekrefter og den kommende Focus RS med hele 320 hestekrefter.

Peugeot satser nå på å overgå dem begge med den ekstreme 308 R HYbrid. Med totaleffekt på vanvittige 500 hestekrefter, lover Peugeot superbil-ytelser!

Og det er ikke et konsept

Samtidig understreker de at dette ikke er en ny konseptbil, som de har laget mange eksempler på tidligere. Neida, denne skal komme på markedet! Eksakt når virker noe mer vagt. Men kilder forteller oss at vi kan vente oss mer informasjon på bilutstillingen i Shanghai, som avholdes om noen uker.

AVANSERT: Interiøret har detaljer vi til nå kun har sett i konseptbiler. Foto: PEUGEOT Vis mer



Videre er det klart at dette blir en ekstrembil med firehjulstrekk, noe som faktisk blir favorisert av det norske avgiftssystemet.

Ettersom den er en ladbar hybrid får den vektrabatt. Vekten loves også å være lav ettersom det er prioritert gode kjøreegenskaper framfor lang elektrisk rekkevidde.

Tre motorer

Kun 70 gram CO2-utslipp i kombinasjon med avgifter på «kun» 270 hestekrefter, gjør også at den slipper gunstigere unna i avgiftssytemet enn de fleste biler med noe i nærheten av tilsvarende krefter.

Bensinmotoren er en velkjent 1,6-liters turbomotor med de nevnte 270 hestekrefter, kjent fra RCZ R. I tillegg er det to el-motorer, hver på 115 hestekrefter. En koblet til bakhjulene og en til girkassen.

På det beste (eller verste) leverer bilen et dreiemoment på 730 Nm, og gjør unna 0-100 km/t på kun fire sekunder. Toppfarten er sperret ved 250 km/t.

De tre motorene kan jobbe sammen eller helt uavhengig av hverandre.

Et tre kWt Litium batteri er plassert under setene bak, der bensintanken var før. Bensintanken er plassert over den elektriske motoren som driver bakhjulene.

Sport også i interiøret

Utover dette er sporvidden økt med hele 80 millimeter. I tillegg er den utstyrt med 19-tommers hjul. Innvendig er interiøret nytt med større senterkonsoll og fire bøtteseter.

Setene er polstret med lysebrunt skinn med patina. I god sportstradisjon er interiøret også pyntet opp med røde detaljer, både rundt instrumenter, på ratt og senterkonsoll.

LES OGSÅ: En skikkelig gøyal lekebil!

308 R HYbrid får også interiørmaterialer som tidligere kun er blitt brukt på konseptbiler. Blant annet er dashbord og dører trukket i et stoff som er laget ved hjelp av en digital veveteknikk.

Bagasjeromsvolumet er det samme på 308 R HYbrid, som på dagens 308 kombi.

Peugeot Sport har stått for utviklingen, og finpussen av alle detaljer og kjøreegenskaper.

Fire kjøreprogrammer

I senterkonsollen sitter en bryter som gir deg valget mellom fire kjøreprogrammer:
- «Hot Lap Mode» er det friskeste. Her er det full kraft fra alle tre motorer, totalt 500 hestekrefter og 730 Newtonmeter.

- «Track Mode» leverer 400 hestekrefter og 530 newtonmeter. Her er det i hovedsak bensinmotoren og el-motoren bak som gjør jobben.

- «Road Mode» er ment til daglig bruk. Da står 300 hestekrefter og 400 newtonmeter til disposisjon. Bensinmotoren gjør hovedjobben, mens el-motoren bak kun er med under akselerasjon. El-motoren foran brukes ikke i Road Mode.

- «ZEV» er full elektrisk modus. Det er i hovedsak motoren bak som gjør jobben, men ved mye gasspådrag hjelper el-motoren foran til.

LES OGSÅ: Hvilken er best av Alfa Romeo 4C og Porsche Cayman?

308 R HYbrid får også et smart bremsesystem. I tillegg til 380 millimeter ventilerte skiver foran og 290 millimeter ventilerte skiver bak, er den satt opp til å aktivt bruke de elektriske motorene som bremser.

Helt fra toppfart vil bremsing også skje ved hjelp av de elektriske motorene. Dette sparer skiver og klosser, samtidig som det er en av tre måter å lade batteriet på. Bensinmotoren brukes i tillegg som generator, og siden det er en plug-in, kan den lades i hurtiglader som fyller batteriet på 30 minutter.