Vis mer

Peugeot 3008 HYbrid4: Panikken brer seg

PARIS (DinSide Motor): Peugeot er så hissige på å vise frem sin nye hybridbil at vi fikk kjøre den allerede nå.

Toyota har hatt hybridbiler på markedet siden 1997. Siden starten har de kommet med flere Priuser, flere Toyota-modeller i andre land og diverse Lexus-modeller med hybriddrift.

I det siste har flere blafret med hybridplaner og mest konkrete var Volvo som for noen dager siden bekreftet plug-in hybrid i 2012, og til og med lithium-ion-batterier.

Peugeot har nå kastet seg på ballen og lot oss til og med får prøvekjøre hybridversjonen av den nylig lanserte 3008. Bilen vi har kjørt er med andre ord helt lik de vanlige 3008 vi har fått hjem til Norge nå, men er ustyrt med en elektrisk motor i baken og firehjulsdrift. Den kommer på markedet i 2011.

Motorer

Vis mer
 3008 HYBrid4
Dieselmotor163 hk/3.750 omdr
Dreiemoment dieselmotor300 nm/1.580 omdr
Elektrisk motor37 hk
Dreiemoment el-motor200 nm
Total effekt200 hk
Dekk245/45-18
DrivhjulFirehjulsdrift
GirkasseAutomatisk styrt manuell kasse
0 til 1008,8 sek
Toppfart209 km/t
Forbruk0,47 l/mil
CO2109 g/km (målsetningen: 99 gram)
Rekkevidde på strøm4,5 km
Lengde4.365 mm
Bredde1.837 mm
Vekt1.613 mm
BatteriNikkel Metallhydrid (NiMH)
Peugeot vant Le Mans i år til Audis store fortvilelse. Her har de en hybridversjon klar som dagens regler ikke tillater. Motor er V12 dieselmotor, som i 908, og 100 hesters el-motor i tillegg. Foto: Stian Gihle Vis mer


Det er så godt å skrive om motor i flertall. Det burde vært mange flere biler på markedet med mer enn én motor. Lexus leder i så måte med tre motorer i RX450h. Peugeot 3008 har en firesylindret dieselmotor foran med toliters slagvolum, 163 hestekrefter og 300 newtonmeter. Dette er i seg selv er en kraftig motor og ville gitt 3008 gode fartsressurser alene. I tillegg har den altså en elektrisk motor bak som driver bakhjulene (heter HYbrid4). Denne motoren yter 37 hestekrefter og 200 newtonmeter.

Peugeot har også jobbet med en hybridmotor hvor diesel- og el-motor er fusjonert under panseret (heter HYbrid2). Dette har de gått vekk fra siden dette gjør det vanskelig å bruke teknologien i mange biler. Peugeot sier nå at enheten bak som inneholder alle delene til hybridsystemet (elektrisk motor, batteri, styringsenhet, inverter og omformer) kan brukes i en rekke biler fra PSA. Enheten passer i 3008, 5008, 308 og 407 fra Peugeot og alle C4, C5 og C6 fra Citroen. De må ha høyt volum på denne teknologien for at det skal bli lønnsomt, og dermed er det også naturlig at flere av disse modellene vil få en hybridvariant. Dermed får også Peugeot og Citroen firehjulsdrift på en rekke modeller som faktisk mangler i dag.

Lavt forbruk

Nå er det Toyota som lager den mest miljøvennlige firehjulstrekkeren. Det er Urban Cruiser som med 1,4-liters dieselmotor og 90 hestekrefter kun slipper ut 130 gram CO2 per kilometer. Målsetningen til Peugeot er høy, og foreløpig ligger CO2-utslippet på 109 gram per kilometer. Husk da på at 3008 har en diesel motor med hele 163 hestekrefter pluss el-motor. Målet til Peugeot når bilen er ferdig våren 2011, er at CO2-utslippet skal ned på 99 gram per kilometer. Vi snakker fortsatt om en fullverdig familiebil med totalt 200 hestekrefter, firehjulsdrift og rikelig med fartsressurser.

På veien

Vi har nok en gang mesket oss på en avsidesliggende bane med både arbeidsro og fasiliteter som tilrettelegger for biltesting. Denne bilen er såpass fersk at vi ikke fikk den alene. En "vaktmann" fra Peugeot med en PC i fanget med masse grafer og spennende tall passet på at vi ikke grisekjørte den ene av totalt to utviklingsbiler Peugeot har, men vi fikk kjent litt på varene likevel. Under 50 kilometer i timen og ved rulling uten gasspådrag, går bilen kun på strøm. Den klarer drøyt firekilometer på strøm, men da skal man kjøre svært pent og saktere enn 50. Den har også et hjul mellom setene hvor man kan velge modus. "Auto" blir nok den mest brukte, "ZEV" (zero emission vehicle) blir sikkert også satt pris på. I tillegg finnes en modus for kontinuerlig firehjulsdrift og en sportsmodus. I sistenevnet skal den klare 0 til 100 på 8,8 sekunder. Bilen oppleves som sprek og oppleves, på noe sviktende grunnlag, som bortimot lik en vanlig 3008 på veien.

Peugeot vant Le Mans i år til Audis store fortvilelse. Her har de en hybridversjon klar som dagens regler ikke tillater. Motor er V12 dieselmotor, som i 908, og 100 hesters el-motor i tillegg. Foto: Stian Gihle


Girkasse

Girkassen er en viktig faktor i kampen mot utslipp, og produsentene velger forskjellige løsninger. Peugoet 3008 HYbrid4 er utstyrt med en automatisert manuell singelkløtsj girkasse. Denne er en utfordring siden man med singelkløtsjkasser opplever en momentstopp hvis man girer uten å slippe gassen. Det må nødvendigvis bli slik. Det er dobbelkløtsjkassene som girer uten momentstopp og som sørger for kontinuerlig akselerasjon gjennom girksiftene (DSG, PDK, DKG osv). Peugeot har likevel valgt denne løsningen siden den har vist seg å være bra for utslippet. På hybridbilen bruker de også el-motoren til å utjevne disse momentstoppene, men man merker at de er der. Det beste er å gire med hendler bak rattet og slippe gassen litt. Gidder man det, er man i mål.

Vi er veldig spente på om de får til CO2-utslippet de har satt som mål for bilen. Vi ville likevel hatt den nå. Denne bilen er klar!