<b>NY TRILLING:</b> Peugeot 108 kommer nå i helt ny fremførelse. Den vil fortsatt beholde slektskapet til  Citroën C1 og Toyota Aygo.  Foto: Peugeot
NY TRILLING: Peugeot 108 kommer nå i helt ny fremførelse. Den vil fortsatt beholde slektskapet til Citroën C1 og Toyota Aygo. Foto: PeugeotVis mer

Peugeot 108 nærmer seg

Endelig har vi fått flere opplysninger om Peugeots nye småbil.

Når det snakkes om trillingene i bilbransjen, så er det først og fremst de tre elektriske variantene Peugeot i-On, Citroën C-Zero og Mitsubishi i-Miev det menes.

Men et annet trillingkull finner vi i Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 108. Alle disse skal fornyes i nær fremtid, og Peugeot viser nå frem hva de har tenkt å by på.

Bilene er bygget over samme lest, og er et godt eksempel på små og miljøvennlige biler. Ja, om vi tar med hele livsløpet, så finnes det knapt mer miljøvennlige biler på markedet, elbiler inkludert.

Mer informasjon

Peugeot viser nå frem flere versjoner av nye 108, som blir tilgjengelige med alternativt tre eller fem dører. I tillegg kommer det spennende versjoner med et tak som kan trekkes helt tilbake, for på den måten å få litt ekstra vind i håret.

Nærmere kabriolet kommer man ikke, uten faktisk å fjerne taket. Peugeot vil likevel ikke gå så drastisk til verks som Citroën gjorde med Pluriel en gang i tiden, der også takbøylene kunne demonteres.

Svikter i kollisjonstester

Peugeot 108 blir nå en helt ny bil som skal leve noen år. De har derfor valgt å putte på med utstyr som gjennom denne tiden kommer til å bli en nødvendighet. Innvendig er den utstyrt med en 7-toms skjerm, som viser alt fra navigasjon til multimediasystemet, der DAB blant annet er standard.

Fra skjermen kan du også styre mobiltelefonen, som pares gjennom Bluetooth, men bilen har også fått full rattkontroll som kan styre det meste.

Se flere bilder av Peugeot 108:

NY TRILLING: Peugeot 108 kommer nå i helt ny fremførelse. Den vil fortsatt beholde slektskapet til Citroën C1 og Toyota Aygo. Foto: Peugeot


Full personifisering

Det ser ut til at Peugeot nå ser i samme retning som flere av sine konkurrenter, kanskje med Mini i spissen. Personalisering er plutselig blitt viktig, og bilene kan dekoreres med forskjellige mønster både på taket og speilhusene.

Likevel er det de fire forskjellige utstyrsnivåene det blir viktigst å velge blant. Her kalles de Access, Active, Allure, og Feline. Innstegsmodellen Access blir antagelig ikke det store i Norge, ettersom den blant annet kun leveres i tredørs utgaven.

Den morsomme trillingen

Mye standard

Av standardutstyret finner vi blant annet LED kjørelys, fjernstyring, USB-inngang for telefon og stereo, og rattkontroller for de viktigste funksjonene. Sikkerhetsutstyr er også høyere prioritert enn noen gang. Bilen er derfor utstyrt med seks kollisjonsputer, ESP og to ISO-fix fester for barnestoler som standard.

Flaggskipet, om man kan kalle en så liten bil for det, får blant annet skinninteriør, forkrommede dørhåndtak og speilhus, pluss tosone klimaanlegg blant standardutstyret.

To motoralternativer

Under panseret blir det ikke et stort antall maskiner å velge mellom. Faktisk er det bare to. Det er 1-literen, som byr på 68 hk, og som kun har et CO2-utslipp på 88 g/km med start/stop-funksjonen aktiv, og det er 1,2-literen som leverer 82 hk, og spytter ut 99 gram CO2 bak per kilometer.

Prisene er nå offentliggjort i flere land, men vi har foreløpig ikke fått ut noen priser i Norge. Bilene er på plass i Norge en gang på sensommeren.