Peugeot 1007 prøvekjørt

Det er ikke ofte vi ser så mange nyvinninger i selve definisjonen på et urbant kjøretøy overleve hele reisen fra tegnebrett til landevei. Det er imidlertid hva som har skjedd med nye Peugeot 1007. Vi har både kjørt den og studert den nærmere.

Peugeot 1007 prøvekjørt

  1. Store bilder


VALENCIA (DinSide Motor): Nye Peugeot 1007 blir overfor pressen beskrevet som en "trendy småbil med storbilfølelse". Slikt gir forventninger, særlig etter å ha hørt en god del om denne nyskapningen fra diverse kilder på forhånd. (DinSide bragte de første bildene allerede i juni i fjor). Det var derfor med noe spenning vi gikk den i møte for en prøvekjøring.

Fjernbetjente skyvedører

Det er konseptet "Sésame" som ble vist på bilmessen i Paris i 2002 som har tjent som konseptuelt grunnlag for den nye modellen. Det mest oppsiktsvekkende trekket er uten tvil dørene, som er elektrisk drevne med fjernkontroll. De kan naturligvis også betjenes med håndtak både innvendig og utvendig. Når dørene åpnes, gis det adgang til kupéen gjennom en 92 centimeter bred døråpning. Dette letter inn- og utstigning betraktelig. Dermed forblir bilens største bredde, også med dørene åpne, avstanden mellom sidespeilenes ytterpunkter.

Med andre ord en fabelaktig fordel for folk som ofte må parkere i trange garasjer eller parkeringshus. Sikkerhetssystem er innbygget for å hindre uhell, lydsignal og sensorer skal hindre klem-uhell og et enkelt tilleggstrykk stanser bevegelsen på døren og et nytt mobiliserer den igjen.

Kort, men bred og høy

1007 er et bevis på at det går an å lage en småbil som er rommelig, praktisk og funksjonell uten at den derfor må være heslig å betrakte. Designerne - fra Pininfarina for eksteriørdesign og fra Peugeots eget designteam for interiørdesign - har etter vår mening gjort en god jobb med å bevare Peugeot-personligheten samt å få bilen til å få et både dynamisk og praktisk uttrykk. Bilen er kun 3,73 meter lang men hele 1,82 meter bred.

I kupéen er det plass til fire personer og man får et helt klart inntrykk av å sitte i en adskillig større bil, særlig foran. Her hjelper bilens kombinerte høyde og bredde med på å forsterke plassinntrykket. Utsynet er bra i alle retninger. Høy sitteposisjon, plasseringen av B-søylen langt bak og et generelt bra design på vindusløsningene bidrar til det.

Fleksibel

Bilen presenterer et vell av fleksible løsninger. Det blir allikevel feil å putte den i en standardisert "Mini-fleksi"-kategori, dette fordi den er en del mer enn det. Fleksibiliteten starter med skyvedørene som nesten gjør at man ikke savner bakdører. Med dørene på vidt gap er nesten hele siden på bilen åpen og de fleste kan gå rett inn i baksetet. Det fortsetter med en del typiske fleksi-løsninger som bakseter som kan foldes ned til bord eller ryddes helt inntil forsetene. Frontpassasjerens seterygg kan foldes ned og bli et praktisk arbeidsbord eller fothvile for baksetepassasjeren. Med baksetet i bakre posisjon er bagasjerommet såvidt tilstrekkelig for en helgetur for to, men inn- og utpakking er tungvint. Heldigvis kan baksetet flyttes fremover 23 centimeter hvis passasjerene er barn. Plassen blir da akseptabel.

Cameleo heter et nytt interiørkonsept som blir introdusert med 1007 etter at kundeundersøkelser har vist en reell etterspørsel etter slike løsninger. Ved hjelp av 18 utskiftbare interiørdeler kan bileieren forandre kupéens utseende og personlighet, samt at man kan ønske å matche dagens antrekk, for eksempel...

Delene skiftes ifølge Peugeot ut på 15 minutter, uten bruk av verktøy. Man kan velge mellom 12 forskjellige farger, mønstre og strukturer.

Motorer

I første omgang blir 1007 levert med følgende motorer:

- 1,4 liters bensinmotor med 75 hestekrefter og 118 newtonmeter. Den kan utstyres med femtrinns manuell girkasse eller femtrinns 2-tronic elektronisk styrt manuell, kløtsjfri girkasse.

- 1,6 liters bensinmotor som yter 110 hestekrefter og 147 newtonmeter. Denne kommer utelukkende med 2-tronic-girkassen.

- 1,4 liters diesel (HDI) med 68 hestekrefter og 160 newtonmeter. Denne motoren leveres med femtrinns manuell girkasse.

Bensinmotoren med 75 hestekrefter vil vi anse som noe undermotorisert utenfor byen. Den har tross alt nær 1.200 kilo å trekke på. Bare skyvedørene veier 86 kilo tilsammen. 1,4 HDI får godkjent. Den føles sterkere enn de 68 hestene som er oppgitt og med den kan man greit bevege seg ut på motorveien. 1,6-literen er god nok men gir lyst til å bevege seg enda ett hakk opp i motorisering for å få mer ut av bilens dynamiske potensiale. Dette burde i grunnen anses som et kompliment når det i prinsippet dreier seg om en småbil. Vi tillater oss å håpe på i det minste en kraftigere HDI-variant i fremtiden. I følge kilder i Peugeot er en 1,6-liters HDI-motor med 110 hestekrefter på vei til 1007.

Girkassene er greie nok selv om vi ikke rakk å venne oss til den kløtsjfrie 2-tronic-kassen som til tider hadde en litt fantasifull oppførsel. Vi opplevde også en noe for lang responstid på de manuelle kommandoene, her gjenstår det nok en del arbeid før dette blir en fullt ut tilfredsstillende løsning, selv om det praktiske aspektet er ubenektelig. I bykjøring vil du sette pris på denne girkassen.

Overraskende gode kjøreegenskaper

Som nevnt utstyres 1007 med motorer som ikke setter kjøreegenskaper på overdreven prøve. På både motorvei, landevei og små, svingete fjellveier var det aldri noe problem å sitte bak rattet i 1007. Selv i kraftig sidevind på motorveien er den høye, korte og brede bilen lett kontrollerbar. Rett frem går den uten problemer. I krappe svinger hjelpes bilen med litt pådrag, kombinert med sikkerhetssystemene, fint kontrollert ut av svingene med en lett tendens til understyring ved aktiv kjøring. Det viktige sikkerhetsutstyret elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er standardutstyr på alle modeller.

Den elektriske servostyringen fungerer bra, men returen på rattet må kontrolleres. Hjuloppheng og dempning er upåklagelig og de store felgene på 15 eller 16 tommer hjelper på den visuelle helheten. Bilen er også komfortabel - over snittet i småbilklassen, og takler fint ujevnheter i veibanen. I alt en bil som føles komfortabel og trygg på veien og i byen - sistnevnte på betingelse av å ha vent seg til 2-tronic girkassen.

Fem stjerner i NCAP

Som småbil betraktet er 1007 utvilsomt en svært sikker bil. Den er utstyrt med antispinn, ESP, elektronisk bremsekraftfordeler, nødbremseassistanse, sammenfoldbar rattstamme, aktive beltestrammere og syv kollisjonsputer. Strukturen er også tydeligvis designet med tanke på passasjerenes sikkerhet. Så tangerer da også 1007, med fem stjerner og 36 poeng, besteresultatet i Euro NCAP - det uavhengige europeiske kollisjonstest-programmet. Det er i seg selv nokså bemerkelsesverdig for en så kort bil.

Velutstyrt og relativt kostbar

En god nyhet for de potensielle kundene: Peugeot 1007 blir å se hos norske forhandlere allerede i juni, og ikke til høsten som tidligere antatt. Innstegsprisen for 1,4 liters-modellen med manuell girkasse blir 190.000 kroner og 195.000 hvis du velger 2-tronic girkassen.

1007 blir levert i tre utstyrsnivåer: Urban (Standard: De automatiske skyvedørene og Cameleo interiør, radio/CD-spiller, elektronisk stabilitetsprogram (ESP) kjørecomputer, ekstra farget bakrute, 4-veis regulerbart ratt, elektrisk drevne vinduer og speil med avisingsfunksjon, sentrallås med multifunksjonell fjernbetjening). Urban Pluss (ekstra høytalere, instrumentpanel med aluminiumsramme) og Sporty (Mer "sportslig" utseende med forkrommet luftinntak og eksosrør samt ventilerte pedaler i aluminium).

Forøvrig vil vi komme tilbake med en mer detaljert prisliste og oversikt over utstyrs- og ekstrautstyrsmuligheter når disse blir endelig bekreftet.

Konklusjon

Peugeot 1007 er en unik kombinasjon av design og funksjonalitet, særlig i småbil-klassen men også mer generelt. De elektriske skyvedørene og det meget fleksible interiøret er kombinert med en forbløffende innvendig plass. Det kan derimot rettes kritikk mot de relativt svake motorene, en ufullendt sekvensiell girkasse, samt utilfredsstillende støtte i setene. Bagasjerommet blir i tillegg en vits med fire voksne i bilen.

Store bilder av Peugeot 1007 finner du her.

Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder