Vis mer

Peugeot - Citroën må kutte voldsomt

Det er tøffe tider i bilbransjen og noen bilmerker tyr til ekstreme grep.

PSA-konsernet, som består av Citroën og Peugeot, kunngjorde nylig at de må foreta drastiske grep for å få orden på økonomien i konsernet. Salget har vært sviktende i mange land, og nå legger de en helt ny strategi for fremtiden.

Titalls milliarder tapt

Den nytilsatte toppsjefen, Carlos Tavares, som kom fra Renault tidligere i år, er i gang med omstrukturering av selskapet etter at tapene de siste to og et halvt årene beløper seg til mer enn 62,25 milliarder kroner.

Et grep for å få bukt med kostnadene er å redusere antall modeller for de to bilmerkene fra 45 til 26 innen år 2020.

Det betyr altså at biler som eksempelvis Citroën C5, Citroën C4 Aircross, Peugeot 107 og Peugeot 5008 kan forsvinne fullstendig.

DS som eget merke

Samtidig vil de fortsatt satse i markeder utenfor Europa, som Afrika og Kina. I sistnevnte land er de godt i gang og lanserer snart DS 5LS.

DS skal rendyrkes som et eget luksusbilmerke med seks modeller i sortimentet innen 2022.

Til sammen skal de tre bilmerkene reposisjoneres og det skal klargjøres hvilke modeller selskapet skal satse på. Ifølge en uttalelse skal omorganiseringen bidra til å styrke PSAs markedsdekning og marginer ved å satse i de mest profitable segmentene.

- Jeg vil jobbe iherdig med å få selskapet på rett kjøl igjen, sier konsernsjef Tavares.

Snuoperasjon

Strategiplanen har således fått det ambisiøse tilnavnet «Back in the race». Det kinesiske selskapet Dongfeng, den franske stat og Peugeot-familien, med Xavier Peugeot i spissen, vil sammen bidra finansielt til snuoperasjonen med nesten 25 milliarder kroner.

PSA-konsernet har nylig lansert ny motorserie og har stadig lansert nye modeller.

Likevel er de blant de bilprodusentene som har fått de tøffeste trøkkene etter de siste års uro i ulike markeder. Blant annet har den europeiske markedsandelen falt fra 12,8 prosent i 2007 til 10,9 prosent i fjor.

Avdramatiserer

- Det ligger ingen dramatikk i dette. Som ny toppsjef har Tavares satt opp ny strategi som bygger på fire mål. I det ligger det blant annet at utviklingen av DS som eget merke skal akselereres. Det blir veldig spennende, sier informasjonssjef Ranveig Sønju hos Citroën Norge.

Hun forteller at det er alt for tidlig å si noe om hvordan modellutvalget vil bli i fremtiden, eller om de har noen kommentar til dette i forhold til det norske markedet. Men hun bekrefter at det innen 2020 er kunngjort at modellantallet skal være nede i 26 for PSA-konsernet.

- Utnyttingen av plattformer skal optimaliseres og alt gjøres for å styrke konkurranseevnen, forteller Sønju.