PC-bilen er her

På alle nyere biler sitter det nå en dataplugg der du venter å finne hendelen til panseret. Denne standardiserte plasseringen skal gjøre det enklere for blant annet vegmyndigheter som stopper deg langs veien å koble seg til og lese av data på bilen.

- PCen leser av informasjon fra opp til 70-80 såkalte styreenheter i bilen, forteller teknisk leder Yngve Nyheim ved Jessheim Auto, hvor de normalt skrur på - eller heter det surfer på? - Audi og VW. Vis mer
Vis mer
Om for eksempel din nye VW får et problem nå til dags, kobler verkstedet bilen til en PC slik at ingeniørene på fabrikken i Tyskland kan fikse biffen over internett! Vis mer
Vis mer


Du har sikkert ant det lenge, at stadig mer av nyere biler er styrt av datakraft. Og du har helt rett. Mekanikerne snakker nå om to typer feil; softwarefeil eller hardwarefeil. PC-språk!

Plugg inn

Så det aller første de gjør når de får bilen din på verksted, det er ikke å åpne panseret, nei. Det er å koble til pc-en. Og ironisk nok sitter data-kontakten (det er ikke USB) på samme sted som du forventer å finne utløseren for å åpne panseret.
- Dette er blitt en standardisert plassering på nye biler, slik at man ikke skal måtte leter etter kontakten på forskjellige steder avhengig av bilmodell, forklarer teknisk leder Yngve Nyheim ved Jessheim Auto. Men fordelen ved denne standardplasseringen er ikke bare for verkstedet, som tross alt kjenner sine biler.

Lettere for myndighetene

Den er like mye myntet på at vegmyndigheter som måtte stoppe deg langs veien ikke skal trenge å klø seg i hodet, men enkelt skal kunne koble seg til og lese av data på bilen. For eksempel om bilen tilfredsstiller avgasskrav. Og det høres jo tilforlatelig ut - om man har rent mel i posen.
Men det åpenbare dilemmaet gjelder ikke bare dem som kanskje har chiptunet litt mer enn sunt er. I dagens biler med navigasjon, GPSer og datalagringsmuligheter, trenger man ikke være Einstein for å skjønne at det er usedvanlig enkelt å samle opp massevis av data både om hvor du har vært og hvordan du har kjørt.

En stund fram i tid

En bekymret telefon til vår mann i Vegvesenet kunne imidlertid berolige oss om at slike dype datakontroller fra deres side nok ligger et godt stykke fram i tid.
- Derimot kommer vi allerede i løpet av første halvår å være online med et datakontrollsystem som bruker strekkodene på kjennemerkeoblatene og førerkortene, forteller Bjarne Sandnes. Gjennom systemet kan det dermed bygges opp en komplett kontrollhistorikk på kjøretøyene som også er kontinuerlig tilgjengelig.
- Tenk deg for eksempel om vi stopper en bil som det viser seg fikk kjøreforbud tidligere på dagen eller forrige uke.

Fabrikken vet…

Bare glem det - å åpne panseret er blitt et foreldet sjekketriks. Vis mer


Men om myndighetene fortsatt er på strekkodenivå, betyr det ikke at det ikke samles dype data om bilen din. Informasjoner som leses ut på verkstedet, når du er der for service eller reparasjon, formidles også videre til fabrikken.
I følge Yngve Nyheim er fordelene klare; Fabrikken kjenner dermed bilens servicehistorikk og vil raskt godkjenne reklamasjoner ved eventuelle feil. Motsatt vil også feilretting gå raskere fordi fabrikken kan ha funnet løsningen på en feil som har oppstått og sende denne over nett.
- Det skjer stadig sjeldnere at vi må skifte hardware når det oppstår en feil. De fleste feil rettes i softwaren, sier Nyheim helt alvorlig.

Digital lyd fikser feil!

- Men fikser dere nå alt via pc???
- Nei. Rene mekaniske feil oppfattes selvsagt ikke elektronisk. Men vi har faktisk digitale lydfiler fra fabrikken som brukes for å identifisere mekaniske feil. Om vi eller eieren hører en ulyd i kupeen, kan vi sammenlikne lyden og identifisere feilen.