Foto: Renault
Foto: RenaultVis mer

Passat-konkurrent fra uventet hold

Renault Latitude er en svært konservativt utseende nykommer i den øvre mellomklassen.

Renault har ikke akkurat hatt noen braksuksess i klassen for storbiler. Hvis nøkkelen er anti-autofil kan denne gjøre det bra. Vi er som regel relativt tilbakeholdne med bastante karakteristikker, men det er lenge siden vi så en ny bilmodell vi syntes så så kjedelig ut. Vel - smak og behag og så videre.

Moskva-vist

Renault Latitude skal vises i sin Europa-utgave på bilutstillingen i Paris om mindre enn en måned, men i sin globale versjon - som for så vidt ikke er så veldig annerledes - har bilen allerede vært vist, på bilutstillingen i Moskva for kort tid siden.

Ultra-svakt i Norge

Renault har vært nær usynlige i det norske markedet de siste årene, men det er ikke slik over alt og i Russland har merket en sterk posisjon. For øvrig dreier det seg om et virkelig globalt merke, og Renaults svake posisjon i Norge har med organisatoriske krumspring å gjøre mer enn med dårlige produkter. Bilene er for øvrig blitt mer attraktive og har fått forbedret kvalitet de siste årene.

I tillegg til Laguna

Forgjengeren: Renault Vel Satis Vis mer


Den utgående storbilen fra Renault heter Vel Satis, har en temmelig uvanlig formgivning, og har ikke vært importert til Norge. I mellomklassen er Renaults tilbud i dag Laguna, en bil vi har testet og funnet attraktiv - om ikke best i klassen. Les vår test her. Hittil i år er den blitt solgt i latterlige 37 eksemplarer her i landet. Latitude, som kommer på markedet i de kommende månedene er ikke beregnet til å skulle erstatte Laguna; den vil bli tilbudt parallelt og er for øvrig en noe større bil. Den er 489 centimeter lang, 183 centimeter bred og 148 centimeter høy og den har en akselavstand på 276 centimeter. Kupéen skal være en av de romsligste i klassen, og det virker som om hovedkonkurrenten vil være sedanversjonen av Skoda Superb.

Foto: Renault


Motorer

Hva synes du?

Renault Latitude er... (Avsluttet)
...en pen bil(34%) 323
...kjedelig(27%) 261
...spennende(23%) 221
...stygg(9%) 89
...har ingen mening(7%) 66
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvilke motorer bilen vil være utstyrt med i Vest-Europa er ikke helt klart, bortsett fra en god dieselmotor, en rekkefirer på to liter - 2.0 dCi i to varianter, som yter 150 eller 175 hestekrefter. I Russland i det minste kommer to bensinvarianter - en V6 på 2,5 liter som yter 177 hester og 233 newtonmeter og er utstyrt med en sekstrinns automatgirkasse. En mindre rekkefirer på to liter yter 139 hester og er utstyrt med en trinnløs CVT-girkasse.

To heftigere motoriseringer vil bli tilgjengelige i enkelte markeder: Det dreier seg om en V6-dieselmotor på 240 hester og en 3.5 V6 hentet fra Nissan som også produserer 240 hk.

Mer om Latitude når vi har fått se den i Paris om en snau måneds tid.