Passasjerkollisjonsputen

1988: Passasjerkollisjonsputen

PASSASJERKOLLISJONSPUTEN: Beskytter forsetepassasjeren i frontkollisjoner og har i motsetning til førerkollisjonsputen en rektangulær utforming. Vis mer


Overraskende nok skulle det faktisk ta hele syv år fra førerkollisjonsputen ble introdusert, til Mercedes introduserte passasjerkollisjonsputen. Denne ble plassert i dashbordet foran forsetepassasjeren og de første putene la beslag på hele plassen som vanligvis var forbeholdt hanskerommet. Utformingen var imidlertid forskjellig fra førerkollisjonsputen. Fordi sistnevnte var montert i rattnavet, måtte den ha en rund form. Dette for å sikre at kollisjonsputen ville fange opp føreren på identisk måte uavhengig av den aktuelle rattvinkelen på kollisjonstidspunktet. Passasjerkollisjonsputen, som hadde en statisk plassering, kunne imidlertid utformes ideelt for å speile en menneskelig overkropp og fikk dermed en slags rektangulær form.

PASSASJERKOLLISJONSPUTE-UTKOBLING: Tilbys i dag i svært mange familiebiler. Vis mer

Passasjerkollisjonsputer og barneseter

Fordi kollisjonsputer må fylles så raskt, er selve gassfyllingen en dramatisk begivenhet. Dette betyr at en aktivert passasjerkollisjonspute vil knuse et bakovervendt barnesete og også kan være farlig for barn i fremovermonterte barneseter. Det betød at barneseter måtte plasseres i baksetene i biler med passasjerkollisjonsputer.

På 2000-tallet begynte imidlertid en rekke bilprodusenter å tilby brukerbestemt utkobling av passasjerkollisjonsputen. Dermed kunne ferske fedre og mødre igjen plassere poden i fremre passasjersete. Det finnes imidlertid eksperter som er kritiske til denne muligheten, grunnet risikoen for feilaktig bruk. Mercedes-Benz satset derfor på en løsning hvor en sensor i fremre passasjersete kan gjenkjenne en sender montert i det aktuelle barnesetet. Fordelen er at risikoen for gal bruk elimineres. Ulempen er at man er nødt til å kjøpe et Mercedes-sertifisert barnesete.

Merk: DinSide bruker fellesbenevnelsen "frontkollisjonsputer" for fører- og passasjerkollisjonsputen.

Utbredelse: Så godt som samtlige personbiler som selges i Norge i dag er standardutrustet med passasjerkollisjonspute.