Det er ikke bare gamle biler som ruster. Utfordringen kan like gjerne være tilstede på nesten helt nye biler. Foto: COLOURBOX
Det er ikke bare gamle biler som ruster. Utfordringen kan like gjerne være tilstede på nesten helt nye biler. Foto: COLOURBOXVis mer

Pass deg for rusten

Nye biler blir stadig bedre på de fleste områder. Men hvorfor er det så vanskelig å beskytte mot rust?

De fleste som har jaktet bruktbil vet at man skal undersøke grundig før man slår til. Mange biler sliter med rustproblemer, og dette kan være tilfelle på nyere biler enn mange tenker. Er bilen mer enn en en liten håndfull år gammel, bør du være ekstra oppmerksom.

Kjent problem

Vi har tidligere skrevet flere artikler om rustproblematikk her på DinSide. Vi har omtalt hvilke biler som er best og dårligst for årsmodeller mellom 2002 og 2005. Vi har også skrevet om hvilke nye biler som er best rustbeskyttet. I denne videoen kan du dessuten lære mer om hvordan du sjekker bruktbiler for rust.

Dessverre er ikke rustproblemer bare begrenset til eldre biler. I følge Thomas Bull Enger, daglig leder hos Enger & Hedlund som leverer Mercasol antirustprodukter til Norsk Antirustforening, kan man oppleve rust på biler som bare er et par år gamle. Han anbefaler derfor å understellsbehandle biler allerede når de er helt nye.

– Da er effekten størst og kostnaden lavest, sier Enger. Når bilen har vært brukt en stund må man demontere deksler og vaske, slik at det tar lengre tid og koster mer.

Sjekk med forhandler

Spesielt nedre deler av karosseriet er utsatt for rustangrep. Her har lakken flakket av, slik at rustbeskyttelsen blir vesentlig dårligere. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Enger opplyser at en slik operasjon gjerne koster et sted rundt 5.000 kroner for en typisk stasjonsvogn, men understreker at dette kan variere. Han understreker også at man må sjekke hva slags garantivilkår som gjelder fra importørens side. Å iverksette utbedringer på en bil i garantitiden kan føre til at man mister originalgarantien. Videre kan det også være visse forutsetninger som jevnlig kontroll som må være utført for at garantien skal gjelde.

Det mange ikke vet: Du kan bytte verksted uten å miste garantien

Ulik praksis hos importører

Enger påpeker at det er ulikt hvor mye importørene gjør av tilpasninger til norske kjøreforhold. En del importører behandler bilene ekstra før de oversendes forhandlere og selges til kunder. Dette kan du spørre din forhandler eller importør om. Autofil lagde tidligere i år også en oversikt over hva de ulike importørene gjør.

Krevende forhold

Begynnende rust ved åpningen til tanklokket Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Enger peker på det spesielle norske klimaet og de rådende kjøreforholdene som hovedårsaken til at mange sliter med rust i Norge. Spesielt gjelder dette for de som kjører mye på saltede veier. I følge Enger er saltbelastningen større på bilene i dag, på grunn av større mengde og annerledes saltblanding. Dette er det mange biler som rett og slett ikke tåler over tid. Enger mener sågar at nye biler er dårligere beskyttet enn tidligere, og at den dårlige beskyttelsen er relatert til kostnader i produksjonsprosessen.

Ikke bare bilene som er problemet

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, deler Engers syn på at det er de krevende norske klimaforholdene som er den utløsende årsaken til rustproblemene. Men han mener at eierne må ta en større del av ansvaret.

– Bilprodusentene har ikke skylden alene. Eierens manglende vedlikehold av bilen gjør at rust kan sette seg.

Krever mye vedlikehold

Engebretsen mener rustproblemene er mindre nå enn før, men at det kreves svært godt vedlikehold av bilen på vinteren. Man må være spesielt nøye med vask og renhold når man kjører på saltede veier. For de som ferdes i sentrale strøk hvor det saltes mye, anbefaler Engebretsen å vaske en gang hver uke, litt avhengig av hvor vått og mye saltsprut det er. I tillegg bør lakken poleres to ganger årlig, både på høsten før vinteren og på våren for å få fjernet saltet skikkelig.

Les mer: Vasker bilen for sjelden

Mercedes er blant merkene som slet med rust for en del år tilbake. Men de er langt i fra de eneste som har slitt. Foto: Knut Usterud-Svendsen Vis mer


Engebretsen anbefaler også å følge med på om det blir steinsprutskader i karosseriet. Har steinen slått gjennom lakken, setter det seg fort rust her. Et annet utsatt område er bremsene, spesielt bak. Her råder Engebretsen til å spyle inn gjennom felgen for å skylle vekk saltrester, eller eventuelt velge en vaskemaskin med underspyling. Han vil heller ikke utelukke at det kan være lurt å foreta en form for etterbehandling av bilen, men understreker at dette må sjekkes mot eventuell originalgaranti på bilen og eventuelle erfaringer med behovet for den aktuelle biltypen.

For høye forventninger?

Om det er bilen eller eieren som er det største problemet, er kanskje ikke så lett å slå fast. Trolig er det en del å gå på på begge sider. Men det er som sikkert er at en travel hverdag og dårlige vedlikeholdsrutiner på vinteren fort fører til rustskader. Kanskje har mange også en forventning om en problem- og vedlikeholdsfrihet på nyere biler som ikke er i takt med de reelle behovene når det kommer til rustbekjemping. Moralen blir uansett å ta godt vare på bilen sin, det lønner seg i lengden.