Dette kan bli historie dersom du lar teknikken slippe til.  Foto: colourbox.com
Dette kan bli historie dersom du lar teknikken slippe til. Foto: colourbox.comVis mer

Parkeringsbot? Glem det!

Her lar de teknologien ta over innkrevingen av parkeringsavgifter.

Et gigantisk testprosjekt, med opp mot 13.000 biler på det meste, er nå i gang i området rundt München og Ingolstadt. Morgendagens løsninger er under testing, noe som blant annet kommer til å gjøre den forhatte parkeringsboten overflødig. Og morgendagen, den er her allerede på slutten av året.

Les også: Menn bedre til å parkere enn kvinner

Slurv eller forglemmelse?

At mange i dag får parkeringsbøter har mange sammensatte årsaker, men en av grunnene er at man ikke rekker tilbake i tide. En annen at man kanskje bare tar en sjanse på at man rekker tilbake før man blir bøtelagt, eller at man rett og slett ikke hadde myntene som skulle til. Dersom de nye systemene som nå testes i Tyskland kommer på markedet, så er alle disse (bort)forklaringene en saga blott.

Elektronisk bistand

Mange nye biler på markedet i dag har parkeringsassistent. De første utgavene kunne selv styre bilen inn i en parkeringslomme som befant seg langs veien. Den måler opp lommen og forteller sjåføren om den er stor nok. De første løsningene overtok kun styringen, mens sjåføren måtte kontrollere pedalbruken. Senere utgaver tok hånd om også dette, før vi nå er kommet til systemer som også finner og parkerer i lommer hvor man rygger, eller kjører inn med snuten først.

Allerede i 2007 testet DinSide selvparkerende bil

Parkerer seg selv

Vi har tidligere også kjørt testbiler fra Audi som parkerer seg selv, uten at sjåføren er i bilen. Du går rett og slett bare ut av bilen før den selv kjører inn i garasjen, stopper motoren og låser dørene.

Nå er neste løsning på vei: Du finner en parkeringsplass, deretter tar bilen over. Fra billettautomaten kjører den selv inn på parkeringsplassen, finner en lomme, og parkerer.

Hvorfor ikke la bilen parkere for deg også, samtidig som den betaler for parkering? (Illustrasjon: Audi) Vis mer


Trådløst nettverk og radiosendere

Den delen av teknologien som kommer på slutten av året er en del av det Audi kaller ”Audi Connect Wireless payment”. Ettersom de fleste nye biler fra Audi kan kobles opp mot et trådløst nettverk, og dermed har en trådløs hotspot i bilen, så er den nødvendige kommunikasjonen allerede på plass. En RFID-enhet (Radio Frequency Identification) sørger for at en riktig kode blir plottet inn i en portal hvor hver bileier må registrere seg for å kunne benytte tjenesten.

Les også: Pass på dette når du parkerer

I Ingolstadt er det IDG Ingolstadt, et eksternt byrå, som tar hånd om logistikken under testperioden. De betjener ni parkeringsplasser og garasjeanlegg med til sammen 21 inn- og utkjøringer og til sammen 6.200 parkeringslommer. I stedet for å gi bøter til de som ikke betaler på automaten sendes det i fremtiden ut faktura med gitte mellomrom til de som benytter seg av tjenesten.

Fra test til virkelighet

Nå starter jobben med å sette løsningen ut i livet, og dersom du kjøper deg en bil med automatisk parkeringsfunksjon, så kan du i praksis kjøre frem til butikkdøren, forlate bilen og gå inn i butikken mens bilen betaler og parkerer seg selv.

For fem år siden ville få trodd på biler som parkerte seg selv, ikke engang med sjåføren i bilen. Vi trenger garantert ikke vente i fem år før dette er en realitet heller.

Som sagt, på slutten av året vil Audi lansere trådløse betalingstjenester for parkering.

Da vil vel parkeringsvaktenes jobb bli redusert til å bøtlegge biler som står ut over tillatt parkeringstid.