Illustrasjonen viser hvordan det nye panseret skal gi etter for støt. Foto: Produsenten
Illustrasjonen viser hvordan det nye panseret skal gi etter for støt. Foto: ProdusentenVis mer

Panseret som redder liv

Nye metoder tas i bruk for å hindre skader og tapte liv. Du ser dem bare ikke.

Bil mot forgjenger er rått parti. Dette partiet er det mange som vil til livs, og noen gjør noe med det.

Tar ansvar

Foto: Knut Moberg Vis mer


Volvo har tatt tak i problemet ved å lansere sitt eget system for fotgjengerbeskyttelse. Selv om dette har hatt sine feilslag under lanseringen har det virket eksemplarisk under våre egne tester. En annen oppfinnelse som har dukket opp den senere tid er sykkelhjelmen som virker som en kollisjonspute, og blåser seg opp før du rekker å falle av sykkelen når noe uforutsett oppstår.

Hackere stjeler bilen din på no-time

Pressload

Vis mer


Nå er nok en teknisk løsning på vei. En av de store bilprodusentene skal på sine fremtidige modeller ta i bruk et panser som er bygget som en slags bikube. Det betyr også en slags sandwich-konstruksjon, og produktet er døpt PressLoad. (Det er foreløpig ikke kjent hvilken produsent dette gjelder.)

Testresultater viser at dette reduserer skader med opp til 60 prosent når det oppstår et sammenstøt mellom bil og myke trafikanter.

Løsningen er hentet frem hos engelske Cellbond, og har allerede bestått kollisjonstester hos Euro NCAP. Cellbond er ingen nybegynner på temaet, og har i lang tid jobbet for å hente frem produkter av samme kaliber.

Se video av testene:


Med en myk side

Selve panserløsningen skal være laget av tre forskjellige plater aluminium med støtabsorberende materiale mellom lagene. Mykheten varierer, avhengig av hvor på panseret du peker. En av de store utfordringene med det nye panseret har vært å lfå det til å ta en form som er lik bilens opprinnelige.

Cellbond forteller at det ikke bare er i panser det kan brukes, men også i takstolpene, dashbordet, taket, og andre steder hvor det er behov for materialer som er sterke, men samtidig har en myk side.

Strengere krav fra EU

I 2002 offentliggjorde British Medical Journal en rapport med navnet ”Designing Road Vehicles for Pedestrian Protection”, og allerede i 2003 satte EUs ministerråd seg ned og ble enige om at frontene på bilene den gang var farlige.

De bestemte seg da for at fotgjengerne skulle få større mulighet til å overleve et sammenstøt med biler, blant annet ved å forme bilene til å bli mer fotgjengervennlige – om noe sånt skulle bli mulig.

Rådet satte den gang i verk tiltak og regler som innen 2015 var ment å redusere antall drepte og skadde fotgjengere med 20 %. Siden den gang har mye skjedd.

I Danmark har Havarikommisjonen for Vejtrafikulykker gått så langt som å foreslå å senke avgiftene på de bilene som er mest kollisjonsvennlige for myke trafikkanter.

Les også: Britisk forsker mener det er tryggest å la hjelmen ligge igjen hjemme.

Egen kategori

Euro NCAP, som gjør kollisjonstester av biler, har i ettertid tatt med fotgjengervennlighet som egen kategori i sine kollisjonstester, og deler ut egne stjerner i denne kategorien. Fem stjerner går kun til de som oppfyller alle kravene, og Honda Jazz var første bil ut som fikk full pott i kategorien. Senere har flere fulgt etter.

Våre artikler om Euro NCAP

En britisk undersøkelse viser at USA er det markedet hvor myke trafikanter går sikrest, Europa henger et stykke etter, mens det i Asia er helt ”texas”.