Pandaen vender tilbake

Husker du Panda? Den firkantede mini-Fiaten? På nyåret vender Panda tilbake til Norge i ny drakt.

Pandaen vender tilbake

  1. Fotoalbum


Alt har ikke gått like smertefritt for Fiats nye småbil. For da Fiat annonserte at den nye modellen skulle hete Gingo, kom det raskt protester fra nabolandet Frankrike. Renault mente nemlig at navnet Gingo kunne forveksles med Twingo, et navn Renault har brukt på sin minibil siden 1992.
Fiat måtte derfor gå i tenkeboksen og finne på et nytt navn. Og nå er det altså klart - Fiats nye minibil arver det velkjente navnet Panda.

4,5 millioner Pandaer

Original-Pandaen ble markedsført i her i landet på 80-tallet, men forsvant fra norske bilforhandlere i sammenheng med lanseringen av andre generasjon Uno i 1989. I Sør-Europa derimot, har Panda faktisk vært i salg helt til nå, noe som har bidratt til at hele 4,5 millioner Pandaer har sett dagens lys.

Ur-Pandaen Vis mer


Bortsett fra navnet, har nye Panda svært lite til felles med ur-Pandaen. Den nye minibilen har en moderne fremtoning og ser ut som en liten fleksibil. Høye baklykter, takskinner og særpregede lasteromsvinduer bidrar til at Panda skiller seg fra mengden.

Fem dører

Nye Panda vil bli 354 centimeter lang, 158 centimeter bred og 153 centimeter høy og plasserer seg dermed blant minibilene, som er enda mindre enn småbilene. Fiat har likevel fått plass til fem dører. For å utnytte plassen er girspaken plassert i dashbordet og Fiat hevder at Panda skal gi god plass til fire personer.

Tre motorer


Motorutvalget vil bli uvanlig stort, i det Panda vil kunne leveres med to bensinmotorer og én dieselmotor. Dieselalternativet har et slagvolum på 1,3 liter og yter hele 70 hestekrefter. Denne såkalte multijetmotoren tilfredsstiller EU4-kravene til utslipp.

De to bensinalternativene har et slagvolum på 1,1 og 1,2 liter og yter henholdsvis 55 og 60 hestekrefter. Motorene kan om ønskelig kombineres med halvautomatisk girkasse, som på Fiat/Alfa Romeo-språket kalles Selespeed.

Mars 2004

Nye Panda lanseres på kontinentet allerede i september. Her i Norge må vi imidlertid vente til mars 2004 før vi får stiftet bekjentskap med den nye italieneren.

Store bilder finner du her.