Foto: Stian Gihle
Foto: Stian GihleVis mer

Panamera under 8 på Nürburgring

Vi har vært såpass rause med superlativene når det gjelder Panamera at vi velger å gi enda mer som underbygger vårt sterke standpunkt. "Die grüne Hölle" betyr det grønne helvete, og er mer eller mindre et offisielt ekstranavn på banen.

Det er denne saken vi snakker om: Testkjøringen av Panamera for noen uker siden.

Vi har gått rimelig hardt ut når vi kåret denne til verdens beste bil så langt. Nå har Porsches egen pilot, Walter Röhrl, rattet denne to tonns tunge bilen rundt den berømte Nordsløyfa, eller Nordschleife som det heter på tysk. Runden er 20,8 kilometer lang og har blitt en viktig faktor for utvikling av sportsbiler, turistmagnet og ikke minst er det knyttet voldsom prestisje til gode rundetider på banen.

Under 8 minutter

Walter Röhrl har kjørt testen for det tyske bladet Sport Auto, som vanligvis kjører disse testene selv ved hjelp av sin redaktør Horst von Saurma. Saurma er kjent som en ekstremt god ringkjører og er innehaver av en rekke gode tider på den drøyt to mil lange runden.

Foto: Stian Gihle Vis mer


Porsche plukket frem en Panamera Turbo med keramiske bremser og Sport Chrono-pakke. Keramiske bremser er bra når to tonn skal skrubbes fort og ofte, mens Sport Chrono blant annet gir 70 newtonmeter ekstra dreiemoment, 770 i stedet for 700.

Röhrl rattet inn Panamera Turbo på 7,56 minutter, noe som er den raskeste firedørsbilen så langt. Den raskeste før dette var Cadillac CTS-V som kjørte på 7,59. Det er noen titals biler som har levert bedre tider enn dette, men det er sportsbiler og supersportsbiler med ekstreme kjøreegenskaper.

Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stiah Gihle


Med tiden 7,56 ligger Panamera Turbo på nivå med Chevrolet Corvette C5 Z06, Honda NSX-R, Porsche 911 Turbo og Ferrari 360 Challenge Stradale. En av mange biler som går fortere enn Panamera Turbo er Bugatti Veyron som har intet mindre 1001 og hestekrefter. Denne gikk "bare" 14 sekunder fortere enn Porsche Panamera.

Se hele listen her på Wikipedia.

Foto: Stiah Gihle Vis mer


Dette er altså selveste "cowboy-oversikten", men det er flere resultater her som er omdiskutert. For eksempel har det vært mye støy rundt tidene til Nissan GT-R som nå løyet ved at Nissan tilbød seg å gi Porsche-gutta kjørekurs da de ikke greide de samme tidene som Nissans testkjører Toshio Suzuki.

Panamera Turbo beviser igjen her sin fortreffelighet og styrker det vi også mener om denne bilen. Det er en ekstremt bra bil som setter en ny standard for hva som er mulig å få til på fire hjul.

Testkjøringen av Panamera finner du her.