Pajero-konsept fra Mitsubishi

Det er ingen grunn til at høye firehjulstrekkere nødvendigvis må være trauste og firkantede. Sett med dagens øyne er i hvert fall Mitsubishi Pajero Evolution langt fra kjedelig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nå er riktignok Pajero Evolution kun en konseptbil. Det er derfor langt fra sikkert at vi noen gang vil få se en slik bil hos Mitsubishi-forhandlerne. Men ifølge Mitsubishi skal Pajero Evolution i hvert fall vise hvilken designlinje den japanske bilprodusenten vil satse på i årene som kommer.

Store skjermer

Og hva er det vi ser? Jo, en strømlinjeformet og sportslig, men samtidig robust design. Voldsomme og markerte skjermer tar unna sprut og jordklumper fra store hjul og overhengene er særdeles korte både foran og bak, noe som er en fordel i terrenget. Fronten er "lukket" av noe som minner om høyttaler-netting og hekken preges av en ubeskjeden spoiler.

Frisk motor

Fordi det er usikkert om bilen noen gang vil bli satt i produksjon, er det forsåvidt kun av akademisk interesse hvilken motor Mitsubishi har plassert under panseret. Vi må likevel innrømme at munnvikene gjorde en liten bevegelse når vi leste om den foreslåtte motoren. Den er nemlig en V6-konstruksjon med 3,5 liter slagvolum og er utrustet med både variable ventiltider og variable ventilløft. Med andre ord sikkert en frisk opplevelse.

Avansert fordeling av krefter

Firehjulsdrift er en selvfølge, men Pajero Evolution skal også være utrustet med godsaker som AYC (Active Yaw Control) og ACD (Active Center Differential). Førstnevnte, på norsk "aktiv rotasjonskontroll", fordeler kreftene individuelt mellom hjulene for å gi best mulig svingegenskaper.

Ved hjelp av ACD kan man styre låsingsgraden av senterdiffernsialen i forhold til hvilket underlag man kjører på. Begge disse systemene er forøvrig hentet fra Mitsubishi Lancer Evolution WRC.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Mitsubishi-nyheter
  • Her finner du våre Mitsubishi-tester