Vis mer

På tur i bilenes helvete

Her torturerer Volvo sine nye modeller. 24 timer i døgnet, syv dager i uken.

GÖTEBORG/HÄLLERED /DinSide Motor: Kjører man inn til Göteborg, tar riksvei 40 mot Borås forbi Göteborg flyplass Landvetter, og tar av til venstre langt inn i de dype skoger, kommer man til Volvos hovedanlegg for testing av nye biler i Hällered, åtte mil fra Volvos hovedanlegg i Göteborg. Volvo selv kaller den "bilenes helvete".

Torturkammer

Her plages Volvo-modellene under svært tøffe forhold, døgnet rundt. Målet er at bilene på bare to måneder skal slites slik at de blir tilsvarende mye "eldre" i bruksekvivalens som under hele dens normale levetid.

Tøffe forhold

På hovedbanen presses bilene til det ytterste i hastigheter over 250 kilometer i timen i runde etter runde. På de andre banene testes chassis og andre komponenter, veigrep og kjøreegenskaper. Testførerne sliter hvert år ut rundt 2.000 dekk. Egne baner muliggjør testing av de firehjulsdrevne bilene under offroad-forhold og en egen landeveisbane byr på alle mulige slags underlag av typene man kan finne på virkelige landeveier. Her finnes egne rigger for testing av sikkerhetssystemer, grusbane og lavfriksjonsbane. På "livslengde-banen" sprøytes det saltvann for å teste ut bilenes antirust-beskyttelse.

Vis mer


Da vi besøkte banen var det i anledning testkjøring av nye S60 og V60 R-design. Det kan du lese om her. Det ble ganske mange runder i høye hastigheter rundt den største "handling-banen", banen hvor kjøreegenskapene blir satt på prøve med sporet asfalt, sjikaner, feildoserte svinger og dumper som gir brå kompresjon. I tillegg til R-Design-bilene fikk vi kjøre biler med normalt oppsett under de samme forholdene. Vi forlot anlegget med en fornyet respekt for den jobben som utføres av bilprodusentene før kjøretøyene slippes ut på markedet.

Her er videoen fra anlegget - som dere som har lest om R-Design-modellene nevnt ovenfor antagelig har sett før. Til glede for nye lesere, altså.