<B>SPILLERNES VÅTE DRØM:</B> Nissan henter førerne sine fra spillmiljøet og tester dem i sitt Nissan GT Academy. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
SPILLERNES VÅTE DRØM: Nissan henter førerne sine fra spillmiljøet og tester dem i sitt Nissan GT Academy. Foto: NISSAN/TELLUSWORKSVis mer

På skolebenken hos Nissan

Vi lærte banekjøring.

Jeg trodde Nissan hadde gått av skaftet da jeg hørte om deres GT Academy.

På dette akademiet skal man finne folk som er gode til å kjøre bilspill, men som ikke har erfaring med å kjøre bil på bane. Så skal man se om de kan trenes opp til å bli gode racersjåfører.

Jeg så for meg en haug med late tenåringer som neppe ville klare seg til første sving. Men hovmod står for fall. Jeg tok feil. Fryktelig feil. Et godt bevis på det er Jann Mardenborough, som blir min instruktør på akademiet.

Håper Nissan bygger denne.

Playstation-førere

I 2011 slo Jann 90.000 andre i kampen om å være raskest rundt en bane i bilspillet Gran Turismo på PlayStation. Så fikk han trening av Nissan, og kjørte 24-timers løpet i Dubai med en tredjeplass i sin klasse.

REDSKAPEN: 370Z Nismo har klassiskt sportsbiloppsett med 3,7 liters selvaspirerende motor i front, 6-trinns manuell kasse og bakaksel med diffsperre. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS Vis mer


PLAYSTATION: Mye av treningen foregår via TV-spill. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS Vis mer


Siden har det ballet på seg med pallplassering på Le Mans i sin klasse, og gutten kjører nå GP3-serien hvor han også har vært på pallen.

Den nye Golf-konkurrenten.

I sommer så jeg ham kjøre en Nissan GT-R opp løypa under Goodwood Festival of Speed, og sannelig satte han ikke den raskeste tiden for en superbil der.

Med andre ord, det går fint an å lage en racerfører ut av en mann som ikke kjørte go-kart som barn.

De gamle er eldst ...

Selv kjørte jeg heller ikke go-kart som liten, men en liten tur til Nissans akademi avslører at jeg har forbedringspotensiale (noe jeg jo godt visste fra før).

I SANDFELLA: Det blir ikke like dyrt å lade litt for mye i den virituelle verden. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
BILLIG: Dekk og servicekostnadene går drastisk ned når treningen skjer digitalt. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
HØY OG MØRK: Her blir en av våre utskremte målt og veid. Med mye vekt å dra på i forhold til fabrikksførerne. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
KONSENTRASJON: For å bli en god sjåfør må du både kunne konsentrere deg og slappe av. Man må gjennom flere øvelser for å bli godkjent. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
SEN I AVTREKKEREN: Lampetesten er et mareritt, men vi besto. (Vil du prøve noe lignende, har vi sett tilsvarende apparat på Teknisk Museum i Oslo.) Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
ILDPRØVE: Vi fikk kun en sjanse til å forbedre første tid. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
REAL LIFE: Overgangen fra TV-spill kan være nådeløs, men Nissan beviser at trening på spill er viktig. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS
SØT I HJELM: En ydmyk journalist i møte med Jann Mardenborough. Foto: NISSAN/TELLUSWORKS


Senteret er plassert ved racerbanen Silverstone i England, og min korte utdannelse begynner med å kjøre en Nissan 370Z på banen. Det går rimelig bra, og jeg setter en helt grei tid.


Så er det inn i senteret for bilkjøring på PlayStation mot andre biljournalister fra ulike land. Jeg har ikke kjørt PlayStation på mange år, og til min store overraskelse vinner jeg løpet rundt Suzuka-banen.

Få ned hjerterytmen

Så er det diverse testing av fysikk og reflekser, og der konstaterer jeg at neppe har mye å stille opp med mot Jackie Chan. Men jeg klarer jo øvelsene som går på å konsentrere meg om én ting, samtidig som man skal få ned hjerterytmen. Øvelser som har noe å si når man kjører løp og trenger å fokusere.

Vi besøker Nissan Herritage museum.

Etter å ha vært gjennom den såkalte Nismo Lab, er det tilbake på racerbanen, og sammen med min instruktør Jann går det stadig fortere. En tidel her, en tidel der, et annet sporvalg her, en annen innbremsing der. Det vanskeligste er egentlig å forholde seg til girskiftet med venstre hånd, men det går da det også.

En siste runde

Helt til slutt får man kjøre en siste runde, hvor man skal vise at man har klart å forbedre seg. En feil her, og man avslutter med en dårligere tid enn man gjorde på morgenen.

Men jeg mestrer presset, og avslutter med en tid noen sekunder raskere enn hva jeg startet med. Noe som viser at selv gamle hunder alltids kan gjø litt hardere …