Ford Kuga har vokst på alle måter. I mars vil den være på markedet.  Foto: Ford
Ford Kuga har vokst på alle måter. I mars vil den være på markedet. Foto: FordVis mer

På overtid: Ford Kuga

Ford er svanger med ny Kuga. Nå går det på overtid.

Allerede i mars, under bilutstillingen i Geneve, fikk vi se 2. generasjon Ford Kuga for første gang. Den blir et kjærkomment tilskudd i klassen, ettersom den nå blir større enn noen gang.

Fremkommelighet

Ford har også strukket strikken lenger på resten av bilen, med flere nye tekniske detaljer. Selv påstår de at de har et 4x4-system som gir den beste kombinasjonen mellom kjøreegenskaper og veigrep, og et aktivt system fordeler nå kraft til hvert av hjulene. Hvilket hjul som får hvor mye kan du lese av på et instrument under kjøring.

Prøvekjørt: Verdens beste SUV

Førerfeil

En automatisk kurvekontroll kan delvis ta over kontrollen på både bremser og gasspedal, dersom du skulle komme inn i en sving på feil premisser. Dersom du kommer for brått inn i en sving skal bilen selv være i stand til å få senket farten med ca. 16 km/t per sekund forteller Ford selv. Systemet som bidrar til dette kalles Dynamisk kurvekontroll, et system som opprinnelig er utviklet for Ford Focus RS. Med et slikt system kan det være at SUV’ens rykte som Velte-Petter modereres noe.

Se flere bilder av nye Kuga:

Foto: Ford
Foto: Ford
Ford Kuga har vokst på alle måter. I mars vil den være på markedet. Foto: Ford
Foto: Ford


Større og større

Felles for alle bilene i denne klassen fremover er at de blir større. Bagasjerommet på nye Kuga blir hele 46 liter større enn forgjengeren, men det gjenstår å se hvor mye større anvendt plass faktisk blir. Nå blir det uansett lettere å komme til bagasjerommet, ettersom Kuga får åpning og lukking ved å sveipe foten under støtfangeren bak.

Sterkt redusert

Under panseret blir det interessante nyheter å finne, med blant annet en EcoBoost bensinmotor. Ford melder om cirka 25 prosent reduksjon i forbruk på bensinmotoren, og rundt ti prosent når det gjelder diesel.

I Norge blir to motoriseringer aktuelle. Det er den kjente 2-liters dieselen på 140 hk, og en 1,6-liters EcoBoost bensin på 182 hk.

Prisbelønnet: Fords nye 1-liters motor

Er det godt nok?

Dieselmotoren skal gå på 0,59 l/mil, og ha et utslipp på 154 g/km, mens bensinmotoren trenger 0,77 l/mil, og legger igjen et utslipp på 179 gram CO2 per kilometer. Kuga er derimot ikke den eneste nykommeren på dette tidspunktet. Toyota kommer også med en ny RAV4 omtrent samtidig, og her har vi klare indikasjoner på motoriseringer med enda lavere utslipp enn det Ford viser til. Også RAV4 blir betydelig større enn tidligere, og skal komme med et helt nytt 4x4-system. Trenger jeg si at det lukter en spennende duell?

Interiøret minner mye om blant annet Ford B-Max. Foto: Ford Vis mer


Til nå er det bare Kuga som er kjørt gjennom Euro NCAP’s kollisjonstest. Der krafset den til seg fem stjerner, og beskyttelsesscore på 88 prosent. I følge Ford er dette det høyeste som noen gang er oppnådd av en SUV i denne klassen.

Mengder av utstyr

Som alle andre nye biler for tiden, bortsett fra nye Toyota Auris, så kommer også Kuga med en mengde sikkerhetssystemer. Her finner du blant annet parkeringsassistent, blindsonevarsler, Active City Stop (antikollisjonssystem), filvarsler med assistanse, skiltgjenkjenning, og et system som varsler deg når du begynner å bli uoppmerksom. Et relevant spørsmål i så måte er hvorvidt Toyota blir like fraværende med tanke på slikt utstyr i RAV4 som de valgte å være med nye Auris.

Forsinket x 2

Dessverre sliter Ford med logistikk for tiden, og forhandlerapparatet fortviler. Kuga skulle nemlig vært på markedet allerede nå, men hele lanseringen er dessverre utsatt. Kjøring for den norske pressen blir først i januar, med en påfølgende lansering her til lands i mars.

Kuga er derimot ikke eneste bil som blir forsinket. Også en sprell ny Ford Mondeo lider av samme skjebne. Her er i grunnen situasjonen enda verre, for ingen kan med fasit i hånd si når bilen i det hele tatt kommer.

Rammet av streik

Kuga skal produseres i Valencia, mens Mondeo i utgangspunktet skulle produseres i Genk, inntil Ford ønsket å flytte produksjonen til Spania på denne også. Dette satte sinnet i kok hos de ansatte ved fabrikken i Genk, noe som igjen utløste en streik. Resultatet av dette gjør at også S-Max og Galaxy blir rammet.

Noen pris på nye Ford Kuga har vi dessverre ikke fått enda.