På grus

Store hjul svelger dumper og hull med stor appetitt, vi har sjelden kjørt med liknende komfort på så dårlig vei.


Dekkene som er best på snø er svært myke. Også selv når lufttrykket økes til rundt 15 pund føles de myke å kjøre på, myke og svært komfortable. Selv om fjæring og demping er bygget om noe, er det nok dekkene først og fremst som sørger for komforten.

Vasket bort

Fjellveien vi kjørte går mange mil langs med Langjökull, og ikke før man kommer ned til turistattraksjonene Gullfoss og Geysir dukker asfalten opp. Deler av veien var vasket bort av den tidlige snøsmeltingen, og mange mil foregikk med lavgirserien koblet inn. Fremkommelighet var aldri noe problem, det store fotavtrykket til dekkene ga godt feste i grusen.

Selv om dekkene er store og tar mye plass virket det som de hadde god nok plass til å arbeide i høyden. Selv Land Cruiser 100 med 44-tommersdekk viste god akselvandring.

Høy fart

Dekkenes evne til å svelge ujevnheter ga mulighet til å holde høy fart på grusvei. Den jobben som er gjort på dempere og justering av akselavstand er med på å gi bilene overbevisende stabilitet, men når vi kom ut på asfalten var det nødvendig med en viss årvåkenhet i motorveihastighet. Tregheten i retningsforandringer gjør at bilene føles større og tyngre enn de er, og vi la an lastebilstil med romslige marginer når vi kjørte ute i trafikken.

Les mer om bilene her.