På F1-bane med 1.224 Audi-hester

Samlet kan de skilte med 26 sylindre, 1.224 hestekrefter og 1.410 newtonmeter. Skulle du kjøpt alle tre måtte du ha lagt nesten fem millioner kroner på bordet.

BARCELONA, CIRCUIT DE CATALUNYA (DinSide Motor): Audi S8 er en enorm lukuslimousin, Audi S5 er en herlig GT-bil mens Audi R8 er en rå, midtmotorisert sportsbil.

Vi snakker med andre ord om tre svært ulike kjøretøyer. De tre Audiene har imidlertid en viktig fellesnevner - de er alle blant de mest prestisjefylte modellene Audi kan tilby sine kunder.

Vis mer

På F1-bane med 1.224 Audi-hester

  1. Store bilder
  2. Priser og tekniske data

Vi har vært heldige nok til å få prøvekjøre dem alle tre, på formel 1-banen Circuit de Catalunya utenfor Barcelona.


Audi Sportscar Experience

Rammen omkring den spesielle kjøreopplevelsen var det såkalte Audi Sportscar Experience. Dette evenementet arrangeres årlig og er ett av flere ulike kurs og begivenheter Audi avholder for å vise viktige kunder og media det ypperste de har å by på. I tillegg arrangeres Audi Driving Experience i mange land, mens et spesielt quattro-kurs avholdes på Golsfjellet hver vinter.

Luksusbilen

Luksuslimousinen Audi S8 er hele 506 centimeter lang og hele 1.940 kilo tung. I tillegg har bilen automatgirkasse og mekanisk firehjulsdrift, teknologier som er kjent for å stjele krefter. Derfor er det fascinerende at bilen ifølge Audi skal klar 0 til 100 på bare 5,1 sekunder.

Forklaringen bak denne overraskende gode tiden, er en direkteinnsprøytet 5,2 liters V10-motor som produserer 450 hestekrefter ved 7.000 omdreininger. Samtidig har Audi hentet ut 540 newtonmeter ved 3.500 o/min.

Herlig lyd

Vis mer


Denne motoren er også er å finne under panseret i Audi S6, men yter da noe lavere effekt (435 hk/6.800 o/min). Uansett hvilken bil den befinner seg i, produserer motoren imidlertid en herlig lyd. Det som er så synd, er at man må stige ut av S8 for virkelig å kunne nyte den herlige symfonien fra motor og eksosanlegg. Når man befinner seg inni bilen sørger uvanlig effektiv støyisolering for at svært lite lyd når frem til passasjerenes ører.

Sammen med fraværet av motorstøy, bidrar også firehjulsdriften (fravær av hjulspinn) og automatgirkassen til å kamuflere hvor rask S8 faktisk er - ikke bare til 100, men også videre oppover mot fartssperren ved 250 kilometer i timen.

40/60 kraftfordeling

Til å være en så stor og tung bil, gjør S8 en overraskende god figur på bane. I likhet med familiemedlemmene S4 (med manuell girkasse), RS4, S5, S6 og Q7 har også S8 40/60 kraftfordeling. Dette i motsetning til alle andre Audi quattro-modeller (med unntak av R8), som har 50/50-oppsett. 40/60-oppsettet bidrar til at S8 blir noe mer overstyrt ved gasspådrag, noe som i sin tur gir en mer sportslig og inspirerende kjøreopplevelse.

Ingen sportsbil

Vis mer


Likevel, noen sportsbil er S8 selvsagt ikke. Den høye vekten merkes godt både i sving og ved innbremsing og S8 krenger selvsagt mer enn de to andre bilene vi fikk kjøre. Høy seteplassering, automatgir og en relativt komfortinnrettet styring er heller ikke ideelt når målet er å komme seg raskest mulig rundt en bane.

GT-bilen

Audi S5 kan "bare" skilte med en V8-motor og 354 hestekrefter ved 7.000 o/min. Og den direkteinnsprøytede 4,2-literen produserer "kun" 440 Nm ved 3.500 o/min - 100 newtonmeter mindre enn S8-motoren. Likevel klarer den 0 til 100 på 5,1 sekunder, nøyaktig like raskt som S8. En viktig forklaring er selvsagt den langt lavere egenvekten. S5 veier 1.630 kilo - 310 kilo (tre velvoksne passasjerer) mindre enn S8. Den mindre S5 har i tillegg manuell girkasse, en teknologi som mer effektivt videreformidler kreftene fra motor til drivhjul.

50/50 vektfordeling

Vis mer


Takket være lavere vekt gir også S5, som ble lansert i juni i år, en langt mer dynamisk kjøreopplevelse enn S8. Føreren sitter lavere, bilen er betydelig mindre og lavere og den manuelle girkassen gir føreren bedre kontroll med motorkreftene. I tillegg kan S5 ifølge Audi skilte med 50/50 vektfordeling, noe som gir en mer balansert oppførsel og mindre understyring. Mange vil nok være enige med oss i at S5 er den mest velkjørende bilen Audi kan tilby - med ett unntak, som vi straks skal komme tilbake til.

Også Audi S5 har etter vårt syn en overdrevet god støyisolering. Det er synd, fordi Audi har lyktes usedvanlig godt også med V8-motorens lydbilde. Likevel, sammenlignet med S8 trenger heldigvis noe mer motorlyd inn i kupeen.

Sportsbilen

Vis mer


Sammenlignet med Audi R8 blir imidlertid S5 den reneste sinke - i hvert fall når utgangspunktet er en formel 1-bane. R8-motoren, som også er å finne i RS4, er riktignok basert på S5-motoren. Men takket være et langt mer aggressivt oppsett, takler R8-motoren hele 8.250 omdreininger (S5-motoren gir seg like over 7.000 o/min). Fordi turtall er synonymt med effekt, har Audi klart å hente ut hele 420 hestekrefter fra 4,2 literen. Disse er først på plass ved 7.800 o/min. Også det faktum at maksimalt dreiemoment - 430 Nm - først er på plass ved 5.500 o/min, vitner om at vi her snakker om en helt spesiell motor. Legg forøvrig merke til at S5-motoren produserer 10 Nm mer enn R8-motoren.

Brutalt lydbilde

Den midtmotoriserte toseteren veier 1.560 kilo - 70 kilo mindre enn S5 - noe som bidrar til at bilen skal klare 0 til 100 på 4,6 sekunder. Og i R8 oppleves disse akselerasjonstallene som svært realistiske, takket være det brutale og suggerende lydbildet som fyller kupeen ved gasspådrag. R8 kan i tillegg skilte med en knivskarp styring, svært lavt tyngdepunkt, ditto sitteposisjon og et superstivt hjuloppheng. Dermed leveres en kjøreopplevelse som setter både S8 og S5 i forlegenhet.

Nesten som bakhjulsdrift

Vis mer


R8 har forøvrig 44/56 vektfordeling og 10/90 kraftfordeling. Begge disse tallsettene endres kontinuerlig ved aktiv banekjøring, men viskositetskoblingen sender aldri mer enn 35 prosent av kreftene til forhjulene. Dermed oppleves R8 i mange situasjoner mer som bakhjuls- enn firehjulsdrevet.

Manuell eller halvautomatisk girkasse

R8, som ble introdusert i det norske markedet i april i år, leveres med to girkasse-alternativer. Vi fikk prøve dem begge og lot oss nok en gang imponere over hvor raskt den halvautomatiske R tronic-girkassen gjennomfører skiftene. R tronic-kassen betjenes via store hendler montert på rattet, noe som sørger for at føreren til enhver tid kan holde begge hender på styreredskapen.

Likevel tror vi nok vi hadde valgt den kontante og svært presise manuelle girkassen. Riktignok er R tronic-kassen åpenbart den mest effektive på bane. Men ved tidligere anledninger har vi erfart at den ikke fungerer optimalt ved bykjøring, køkjøring og parkering. Dessuten er vi blant dem som fortsatt mener at en skikkelig manuell girkasse gir den aller mest sportslige opplevelsen.

Konklusjon

Vis mer


I løpet av de siste årene har Audi satset tungt på utvikling av nye, store, svært avanserte og selvpustende motorer. Samtidig har produsenten kommet svært langt når det gjelder "lyd-design", som for mange av oss har stor betydning for kjøreopplevelsen som helhet.

Med den rendyrkede sportsbilen R8 har Audi understreket at merket virkelig mener alvor i kampen om pengesterke kunder med sansen for inspirerende kjøreopplevelser. Samtidig er den tunge satsingen på sportslige og heftig motoriserte bilmodeller et tydelig signal om at Audi gjør alt som står i sin makt for å bli kvitt stempelet som lillebror i det tyske premium-trekløveret.

Lurer du på hva Audis verstinger koster? Du finner både priser og tekniske data her.

  • Store bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • TEST: Audi R8
  • TEST: Audi S8
  • TEST: Audi S5
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder