P2: En ekte råtass fra Subaru-mestrene Prodrive

Prodrive har realisert sin sportsbil fra konsept til kjørbar bil på bare ni måneder. P2 er lett som en Polo, har firehjulsdrift og yter nærmere 400 hestekrefter med en modifisert Impreza STI-motor. Bilen er rask. Svært rask.

Vis mer

P2: En ekte råtass fra Subaru-mestrene Prodrive

  1. Store bilder!
Vis mer


Vi viste de foreløpige skissene av bilen i desember. Dette er en fullt kjørbar ferdigstilt sportsbil. Prodrive er imidlertid ingen bilprodusent men en utvikler. Skal bilen produseres i noe volum må derfor en partner inn i bildet. I så fall ville denne rå toseteren få en "hyggelig" utsalgspris på i underkant av en million kroner her i landet.

McLaren-designer

Peter Stevens heter mannen som har designet dette høyst individuelle produktet. Stevens er særlig kjent for sin rolle i McLaren F1-utviklingen, og har samarbeidet med Prodrive på diverse prosjekter både på biler for bruk på vei og på motorsport-prosjekter. Bilen er en lettvekter på 1.100 kilo og drivlinjen er hentet fra Subarus STI. Det dreier seg om toliters boksermotoren, transmisjon og firehjulsdriftssystem. Bilen ble nylig vist i anledning sportsbil-messen Autosport International i Birmingham.

Rask som en Mercedes SLR Mc-Laren

Prodrive har peiling på sportsbil og det som kommer frem om bilen på papiret får den mest erfarne og blaserte motorjournalist til å sikle. Ingen av tallene er unike i seg selv, men kombinasjonen av teknologi og sammenstilling av vekt- og ytelsestall lover noe som nærmer seg drømme-kjøreturen. Bilen veier cirka 1.100 kilo. Motorens ytelse er ikke oppgitt, men i og med at effekt/vekt-forholdet er oppgitt til mer enn 350 hester per tonn kan man regne ut at den byr på minst 385 hestekrefter. Videre har Prodrive implementert sitt system som gjør at turboen forsyner store mengder med dreiemoment ved alle turtall (maksimalt 575 newtonmeter).

Vis mer


Resultatet av alt dette er en bil som drar fra 0 til 100 på under fire sekunder og fortsetter å akselerere kraftig til den når 280 kilometer i timen. Aktivt senter- og bakdifferensial med dynamisk kontroll av momentfordeling burde gjøre kjøreegenskapene til P2 ganske spesielt kompetente.

Atpå til er P2 en "ordentlig" bil som til og med har elektriske vindusheiser og stereoanlegg... Men er det egentlig viktig?

  • Store bilder av Prodrive P2 finner du her.