Foto: PHOTOPQR/LE REPUBLICAIN LORRAIN
Foto: PHOTOPQR/LE REPUBLICAIN LORRAINVis mer

Oversvømmes av usolgte biler

Nå stables de på båter og militærbaser.

Plassmangel er bare en av bilprodusentenes store utfordringer i de vanskelige tidene på markedet.

Og jammen tar det plass! Toyota har nå måttet ta tak i en båt som vanligvis brukes for å frakte bilene til og fra Europa, for å lagre de usolgte bilene.

Dette var den beste løsningen bilprodusenten fant, da lagringsplassen i Malmö hadde nådd sin grense på 12.000 biler. Nå står 2.500 biler på dekket på en båt eid av det norske selskapet Wallenius Wilhelmsen.

Kriseløsning

- Det er en kriseløsning, sier Toyotas pressekontakt, Anne Gaublomme, til EUobserver.

Det er den store nedgangen i bilsalget som har gjort at billagrene øker i et slikt omfang.

Også i Canada opplever de plassproblemer, der bilprodusenten Chrystler har tatt i bruk en hel militærbase for å lagre de usolgte bilene.

Bilsalget raser i Norge

Men andre steder går det bedre...

Til tross for at bilindustrien ser mørk ut mange steder i verden, har derimot noen europeiske regjeringers krisepakker klart å snu denne trenden. I Tyskland kom regjeringen nylig ut med en krisepakkeløsning som tilbød nesten 25.000 kroner i vrakpant til alle som byttet ut sin gamle bil mot en ny og mer miljøvennlig bil.

Hittil har denne ordningen fått stor effekt, og flere tyske vrakpantere rapporterer om at de har mer å gjøre nå enn på fem år.

Videre melder Peugeot om at de har økt salget med 80 prosent, og Opel melder om 30 prosent økning.

Til det tyske tidsskriftet Automobilwoche sier Peugeot-sjefen at han regner med at den økte vrakpanten vil øke Peugeot-salget i Tyskland med 12.000 biler.

Også Italia, Frankrike og Spania har kommet med lignende incentiver for å få fortgang i bilmarkedet, men i Spania har virkningene uteblitt.

Italienske bilister kan glede seg

Tidligere denne uken gikk det europeiske rådet for motorhandel og reperasjon (CERCA) ut og oppfordret alle europeiske land til å opprette lignende vrakpantordninger, for å redde den utsatte bilindustrien.

Vil ha 25.000 i miljøbonus