Overrasket over DinSide-leserne

Mange er opptatt av å kjøre trygt i trafikken. - Veldig morsomt!, sier lederen for VegInformatikk.

«- Hvis det er interesse for det så vil vi sette opp et produkt mot privatmarkedet.»


I forrige uke skrev DinSide om bilutstyret som gjør veiene sikrere, ved blant annet å redusere dødsulykker på veiene med 10 prosent.

Intelligent Speed Adaption (ISA), eller automatisk fartstilpasning, får deg til å kjøre sikrere ved at den informerer om når du bryter fartsgrensa. Utsyret er prøvd ut i Norge og Sverige, og alle forsøkene har konkludert med at bilførere - også de aller yngste - kjører mer forsvarlig og får et bedre forhold til trafikksikkerhet, med slikt utstyr i bilen.

Hele 34 prosent av DinSides lesere synes at automatisk fartstilpasning høres forsvarlig ut, og rapporterer at de godt kunne tenke seg å bruke utstyret i egen bil.

Over 1.400 personer svarte på DinSides stemmebarometer, og resultatene skiller seg sterkt fra holdningene som kom frem fra Statens Vegvesens prosjekt med ungdom i Karmøy.

- Veldig morsomt!, sier daglig leder for VegInformatikk, Sigmund Fredriksen. Han leder firmaet som har utviklet Norges første ISA-system.

Les også:
Flere kjører med sommerdekk om vinteren

Her er vinterens beste dekk

Delte oppfatninger blant DinSide-leserne

Selv om 34 prosent svarte ja, svarte hele 40 prosent av at de ikke kunne tenke seg å bruke automatisk fartstilpasning i bilen, og at de oppfattet det hele som noe tull.

26 prosent av leserne var skeptiske, og kunne godt tenke seg å prøve utstyret før de eventuelt gjorde seg en mening om det.

Fredriksen er positivt overrasket over at så mange av DinSides lesere stiller seg positivt til å ha ISA i bilen uten at de får noen form for belønning for det.

Gir denne undersøkelsen dere motivasjon til å gjøre utstyret tilgjengelig for alle?

- Ja helt klart. Det jobbes allerede med det gjennom Trygg Trafikk, forsikringsselskaper og bilutleiefirma. (Bilutleiefirmaene, journ. anm.) har ulike priser for biler med eller uten slikt utstyr, sier Fredriksen.

- Hvis det er interesse for det så vil vi sette opp et produkt på privatmarkedet også, sier han.

De sikreste og mest miljøvennlige bilene

Ville du installert automatisk fartstilpasning i bilen dersom det gav deg billigere forsikring? (Avsluttet)
Nei(39%) 162
Jeg kunne tenke meg å installere det uansett(24%) 100
Ja, men det er uaktuelt uten billigere forsikring(22%) 94
Kanskje(15%) 63
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Undersøkelsen blant ungdommen i Karmøy fant ut at halvparten av ungdommen ikke ville bruke slikt utstyr i bilen dersom de ikke fikk noe igjen for det - nærmere bestemt dersom de ikke fikk lavere forsikringspremie. Hva synes du? Gi din stemme til DinSide-barometeret.

Her kjører du sikrest

- Hvor mye frihet skal vi tillate på veien?

Noen av DinSides lesere mente at utstyr som sier ifra når man bryter fartsgrensen, er unødvendig og ødelegger gleden av å kjøre bil.

"Skjønner ikke hva som blir morsomt med å kjøre bil når en bil kan gjøre alt for deg", skriver en av våre lesere.

Som et svar på et innlegg der en leser poengterer at vi alle har biler utstyrt med fartsmåler, og at dette bør være nok for den gjengse bilfører, svarer en annen:
"Veldig godt sagt... Hva er vitsen med å kjøre bil ellers?"

Vi førte spørsmålet videre til Statens Vegvesen. Ja, for hva er vitsen med å kjøre bil når man ikke kan kjøre så fort man vil uten å bli forstyrret av et fartstilpassende utstyr?

- Det er jo den evigvarende diskusjonen, sier Anne Beate Budalen i Statens Vegvesen.

- Hvor mye frihet skal vi tillate på veien? Og hvor mange ulykker på veiene skal vi akseptere på grunn av ønsket om frihet?, spør hun DinSide.

«- Skjønner ikke hva som blir morsomt med å kjøre bil når en bil kan gjøre alt for deg»


- Det er en stor diskusjon. Spørsmålet her er jo om folk er villige til å betale for færre drepte i trafikken.

Les også: Har vi blitt flinkere i trafikken?

Men hva er så galt med å bare bruke speedometeret og sunn fornuft, som en av våre lesere skriver?

- Én ting er speedometeret, en annen er fartsgrensen, sier Budalen.

Hun forteller at vi i Norge har en del problemer med veinettet med mange veier der det er høye fartsgrenser som genererer mange ulykker. Når fartsgrensene blir satt ned kan ISA være en god påminner å ha.

- Det er en hjelp. Vi mennesker trenger det. Det er mye informasjon rundt oss når vi er ute og kjører, sier Budalen til DinSide.

Så til de som lurer på om det er rett at man ikke skal ha frihet til å kjøre så fort man vil i trafikken, har Budalen følgende svar:

- Er det rett at man skal kunne utsette seg selv og andre for den faren som høy fart er?

Les også: Trafikkfarlige 50-åringer

Ikke fartstilpasning i nye biler helt enda

Mange av DinSides lesere poengterer at de allerede har ISA-lignende utstyr i sine nye biler. Budalen oppklarer situasjonen for oss:

- Mange av de nye bilene har GPS-systemer som viser fartsgrensen, men jeg har ikke oppfattet at de sier i fra dersom du kjører for fort. Dessuten er de bare basert på fartsgrensene på hovedveiene. Det er ikke dette vi kaller ISA, sier hun.

- Bare det i seg selv at de viser fartsgrensene er bra, men at man i tillegg får en påminner er et steg videre.

Fremtidens biler kan derimot vise seg å inneholde ulike former for ISA. Budalen har tidligere fortalt til DinSide at kommende utgaver av Opel og BMW har ISA-lignende utstyr, blant annet utstyr som leser fartsgrenser langs veien.