Vis mer

Overraskende Range Rover

Hva skjer med store 4x4 i fremtiden? Land Rover har svaret.

Store firehjulstrekkere er ansett som drivstoffslukere, og deres liv er spådd kortvarig. Men noen vil det annerledes. På bilmessen i Genève viser Land Rover en av løsningene med sin nye Range_e. Her har Land Rover konvertert den digre luksusdoningen Range Rover, som i standard utgave leverer 245 hk fra en 3-liters turbodiesel. Konverteringen er like enkel som genial. De har nemlig bygget den om til å bli en hybrid, og resultatet er ikke mindre enn imponerende.

Luft og kjærlighet

Den over to tonn store vogna får ekstra krefter, takket være elektromotoren, som igjen får strøm fra batteripakken. Kombinasjonseffekten fra disse energikildene gjør at Range Roveren til sammen kan by på hele 339 hk! Det er nå miljøforkjemperne virkelig begynner å rive seg i håret, men har de noen grunn til det?
Det er viktig å legge til at bilen ikke bare er en hybrid, men en plug-in hybrid. Rekkevidden på strøm alene er anslått til 3,2 mil, og når batteriet er tomt kan det lades fra stikkontakten. Den er ikke avhengig av forbrenningsmotoren for å lade. Dette gjør at bilen kan gå i bymiljøer uten at det brukes en dråpe drivstoff. På denne måten ender forbruket på den vanlige forbrukssyklusen på lave 0,336 l/mil.

Utfordrer Prius

CO2-utslippet fra dieselbiler er noe mindre enn fra bensinbiler. NOx-utslippet er en helt annen sak. Når forbruket på en så stor bil som Range Rover kan bli så lavt som 0,336 liter på mila, så lukter det et overraskende lavt CO2-utlsipp. Sannheten er at det er like lavt som på den Toyota Prius som selges i dag, nemlig 89 g/km. Det er intet mindre enn imponerende.

Les vår prøvekjøring av plug-in hybrid

Fleip eller fakta?

Vis mer


Tallene er spesielt gode når vi vet at 3-literen er en V6, og det er en ZF 8-trinns girkasse som hekter motor og resten av drivverket sammen. Hybridpakken er et parallellsystem, med en lithium-ion batteripakke som leverer 14,2 kW-timer. Det er naturlig å tenke at dette er et forskningsprosjekt som aldri vil se dagens lys, men også her må vi tro om igjen. Land Rover har nemlig satt fem biler ut på veien som et prøveprosjekt. Bilene har rullet 20.000 km, og Land Rover melder at løsningen skal på markedet i nær fremtid.

En innertier fra Japan

Tata forplikter

Land Rover og Jaguar er eid av indiske Tata, som for en tid tilbake forpliktet seg selv å bruke rundt 8 mrd kroner på miljøtiltak. Første delmål var i 2008 å redusere utslippet på hele sin bilflåte med 25 % frem til 2012. Dette handler ikke bare om å lage bilene som skal til, men det er den solgte flåten de da snakket om. Det betyr at Land Rover ikke bare har et mål om å produsere gode eksempler til markedsføring, men realistiske produkter for salg.

Range Rover fyller 40

Ingen kompromisser

I motsetning til andre biler med firehjulsdrift, så har ikke Land Rover gjort noen kompromisser. De har det samme systemet i Range_e som i de vanlige drivlinjene. Det gjør bilen til en fullverdig offroader, med en fullverdig firehjulsdreven drivlinje. Når Land Rover forteller at bilen skal på markedet i løpet av nærmeste fremtid, så er dette et definisjonsspørsmål. Først skal de nemlig på markedet med de vanlige diesel-hybridene i 2013. Deretter er det tid for diesel plug-in hybrid. Tør vi tippe 2015?

Vis mer