<strong>FLEST FÅR MOTORPROBLEMER:</strong> Halvparten av de som må berges, har motortrøbbel, men overraskende mange har problemer som er selvforskyldte. Foto: Colourbox.com
FLEST FÅR MOTORPROBLEMER: Halvparten av de som må berges, har motortrøbbel, men overraskende mange har problemer som er selvforskyldte. Foto: Colourbox.comVis mer

Overraskende mange fyller feil drivstoff

Og det stopper ikke der heller... Se hva norske bilister måtte ha hjelp med i fjor.

Vi trenger stadig hjelp på vegen, noe fjorårets statistikk over bilberginger fra Falck og Viking tydelig viser. En del av problemene er slikt man av og til må regne med å oppleve som bileier. Men noe er dessverre ganske selvforskyldt og unødvendig.

Tipsene som ikke hjelper på vinterføre

Motorvansker på topp

Falck måtte ut og hjelpe folk hele 160.000 ganger, og selv om bilistene har skylda i mange av tilfellene, var motorvansker utgangspunkt for flest utrykninger for bergingsselskapet i 2010. Hele 24 prosent av utrykningene deres skyldtes nettopp motorproblemer.

På en klar andreplass over bilproblemer som førte til uttrykning for Falcks del, var startvansker. Dette førte til 30.000 utrykninger, og utgjorde 19 prosent av deres totale utrykninger. Ni prosent av tilfellene skyldtes flatt batteri.

10.828 kostet bensin-tabben

Pinlige førerfeil

Selv om bilen kan skape vansker på egenhånd, er sjåførene til tider like upålitelige. Overraskende mange fyller nemlig feil drivstoff på bilen og må berges. For Falcks del førte dette til hele 2.443 uttrykninger i 2010, men også Viking har drivstoffeil høyt oppe på bergingsstatistikken.

Enda flere låste seg ute av bilen, og måtte få hjelp fra Falck (over 8.000 tilfeller).

Andre feil fra sjåførens side som utløste behov for hjelp, og som kommer relativt høyt opp på statistikken, var utforkjøringer og fastkjørt kjøretøy, som utgjorde henholdsvis 6 og 5,3 prosent av alle Falkens oppdrag.

Andre utbredte årsaker

  • Punktering: 5,4 prosent
  • Deffekt drivverk/gir/clutch: 4,5 prosent
  • Kollisjonsskade: 4,2 prosent
  • Elektrisk feil: 2,9 prosent
  • Defekt forstilling/bakstilling: 2,4 prosent
  • Også kundene til Viking Redningstjeneste slet med de samme problemene i året som gikk, med startvansker i ulik form, motorfeil og feilfylling av drivstoff i toppen av statistikken, ifølge produksjonssjef Ellen Kilde Evensen.

    Et frimerkestort hull holder ikke - du kan miste lappen om ruta ser slik ut